نوبخت اژدری روز سه‌شنبه اظهارداشت: این دام‌ها شامل ۳۷ هزار و ۵۰۵ راس گاو و ۳۶۳ راس گاومیش با اسپرم دام‌های پرتولید داخلی و خارجی تلقیح شد که تلقیح ۱۲ هزار و ۳۵۹ راس گاو با استفاده از اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد  افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی انجام شده میزان افزایش تولید ناشی از این تلقیح ها حدود ۱۵ هزار تن شیرخام و حدود هزار تن گوشت قرمز در سال برآورد شده است.

وی با اشاره به افزایش روزافزون جمعیت و محدودیت منابع طبیعی کشور در بخش تامین نهاده‌های دامی بویژه خوراک دام و وارداتی بودن قسمت قابل توجهی از آنها و پایین بودن تولید و بازده غذایی دام‌های بومی و اقتصادی نبودن نگهداری آنها برای دامداران ،بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و بهبود بازده غذایی این دام‌ها کرد.

وی ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش بازده دام‌های بومی اصلاح نژاد و جایگزینی آنها با نژادهای پرتولید و پربازده است و با توجه به نیازهای مدیریتی بالای دام‌های اصیل و شرایط نامناسب بیشتر دامداری‌های روستایی ، امکان نگهداری این دام‌ها در اکثر واحدها و شرایط روستایی وجود ندارد.

او گفت: تولید دام‌های اصلاح شده سازگار با شرایط روستایی و مقاوم به بیماری‌ها یکی از اولویت‌های اصلی و از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان است.

وی افزود: پایه و رکن اصلی اصلاح نژاد دام‌های روستایی و ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی (آمیخته‌گری) و آبستن کردن دام‌های بومی و دورگ با استفاده از اسپرم نژادهای پرتولید داخلی و خارجی می‌باشد که نتایج آمیخته حاصل هم به شرایط ضعیف محیط روستایی سازگار بوده و هم از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند.

اژدری اضافه‌کرد: معاونت بهبود تولیدات دامی استان با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور و با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد تلقیح مصنوعی و بازآموزی‌های ادامه‌دار در سال‌های اخیر  اقدام به تربیت حدود ۸۵  مامور تلقیح مصنوعی در استان کرده و در حال حاضر ۵۰ نفر از آنها با صدور مجوز رسمی تلقیح از طریق مرکز اصلاح نژاد دام کشور، بصورت مستمر به شغل تلقیح مصنوعی دام سنگین مشغول هستند.

استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود ۲ مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه‌های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان‌های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.