نادر فلاحی روز سه‌شنبه از تدارک برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این انجمن‌ها در پساکرونا خبر داد و افزود:‌ با توسعه و افزایش این انجمن‌ها می‌توانیم شاهد حفاظت و صیانت هر چه بیشتر از بناهای تاریخی استان با مشارکت و همکاری این انجمن‌ها باشیم.

وی با اشاره به تعیین مسوول پیگیری توسعه انجمن‌های میراث فرهنگی استان بیان‌کرد: ‌هدف‌گذاری شده تا با پایان کرونا زمینه برای راه‌اندازی و آغاز فعالیت این انجمن‌ها فراهم شود.

فلاحی افزود:‌ از دیگر رسالت‌های این انجمن‌ها در کنار صیانت آثار تاریخی و باستانی، معرفی و شناساندن این آثار و میراث فرهنگی در سطوح مختلف است تا زمینه برای حضور هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در استان فراهم شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در حوزه میراث فرهنگی گفت: در تمامی شهرهای استان آثار و ابنیه‌ تاریخی و باستانی فراوانی وجود دارد که ضروری است برای معرفی صحیح و هر چه بیشتر این آثار اقدامات لازم انجام شود.

وی اظهارداشت: در کنار حفاظت و صیانت وسیع‌تر از آثار و بناهای تاریخی و باستانی، با توسعه این انجمن‌ها زمینه برای رونق بخش گردشگری نیز فراهم خواهد شد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق‌بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.