یحیی آذرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: استان اردبیل به دلیل دارا بودن مراتع وسیع بویژه در مناطق شمالی یکی از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم‌ریزی انواع ملخ‌ها بویژه ملخ مراکشی می‌باشد و سالیانه در سطح وسیعی از مراتع استان عملیات دیده‌بانی، کانون‌ یابی و کانون‌کوبی این آفت انجام می‌شود.

او با اشاره به طغیان آفت در سال گذشته و افزایش تعداد کانون‌های تخم‌ریزی و پیش‌بینی افزایش سطح کانون‌کوبی در سال جاری افزود: تمهیدات لازم اتخاذ و سه دستگاه خودرو کمک‌دار مجهز به سمپاش یو ال وی به ناوگان عملیات کانون‌کوبی اضافه شده است.

وی گفت:  در حال حاضر پنج دستگاه خودرو مجهز به سمپاش یو ال وی در حالت آماده‌باش بوده و چهار دستگاه سمپاش توربولاینر سوار شونده نیز آماده داریم که در صورت لزوم با کرایه تراکتور بلافاصله به ناوگان عملیات افزوده خواهد شد.

آذرمی بیان‌کرد: خروج پوره‌های آفت از کپسول‌های تخم از نیمه دوم ماه جاری آغاز و عملیات کانون‌کوبی شروع شده و تاکنون ۳۰۰ هکتار کانون‌کوبی شده و پیش‌بینی می‌شود عملیات مبارزه تا اواخر خرداد ادامه داشته و سطح مبارزه به بیش از ۵۰ هزار هکتار برسد.

وی اساسی‌ترین مشکل سازمان را عدم تامین و تخصیص اعتبارات موردنیاز برای خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه مبارزه با این آفت بسیار خطرناک ذکر و اظهارامیدواری کرد با  تامین بموقع اعتبارات موردنیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه ، مدیریت بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستان‌های ذیربط، شاهد کنترل موثر این آفت در سال جاری باشیم.

او افزود: مردم باید با بکار بستن توصیه‌ها و راهنماییهای کارشناسان حفظ نباتات در خودداری از چرا و رها سازی دام و طیور در مناطق سمپاشی شده به مدت حداقل چهار روز از زمان سمپاشی، از بروز خسارت‌های احتمالی به احشام جلوگیری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.