در هنگامه بحران کرونا ، رسانه‌ها می‌توانند از طریق افزایش آگاهی عمومی ، ارایه اخبار موثق،  ایجاد پل ارتباطی بین مقام‌های مسوول و عامه مردم، ارایه آموزش همگانی، مدیریت و جهت‌دهی افکار عمومی و .. به وظیفه خود در کنترل و مهار کرونا عمل کنند. 

غلامحسین غاربی مدیر مسئول نشریه آرتا با بیان اینکه مهمترین ابزار مقابله با کرونا بحث پیشگیر است ، گفت:  اینکه چه کارهایی باید مردم برای در امان ماندن از این  ویروس باید انجام دهند  باید از طریق رسانه در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: فرهنگ سازی به خصوص در موضوع بهداشت و درمان صرفا از طریق رسانه ها امکان پذیر است و چه بسا رفتارهایی که در طول سالیان دراز برای مردم عادت شده ولی به لحاظ موازین بهداشتی مورد تایید نبوده و  تغییر آن ضروری است  جز از طریق رسانه امکان نیست. 

وی افزود:رسانه به عنوان پل ارتباطی بین متخصصین و مردم هر آنچه را که به لحاظ رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است بیان کرده و بایدها و نباید ها را به گوش مردم می رساند و با عمل به این بایدها و نباید ها است که می توان از بحران های مختلف عبور کرد.

مدیر مسئول آرتا اظهار داشت:رسانه در زمان های بحران بیش از هر زمان دیگری تاثیر گذار است البته به شرط آن که درست عمل کند. ضرورت دارد مردم در زمان های بحران نسبت به موضوع بحران حساس باشند و هر آنچه متخصصین امر می‌گویند عمل کنند و از طرف دیگر از امنیت و آرامش روانی برخوردار باشند تا بتوانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و در مواجهه با خطرات سنجیده تر عمل کنند.

وی اضافه کرد:  آن‌چه که در این برهه اهمیت دارشته  و شایسته تحلیل است نوع برخود فعالان رسانه‌ای با موضوع کروناست ، شاید تعداد اندکی از فعالان رسانه‌ای ما روزنامه‌نگاری در زمان بحران را تجربه کرده و یا حتی مقاله ای در این خصوص مطالعه کرده باشند. به همین خاطر شاهد این هستیم که هر چه جلوتر می رویم رفتارهای رسانه ای پخته ترشده و رفتارهای هیجانی کم رنگ‌تر می شود.

وی بیان کرد: فعالان رسانه ای سهم مهم و بزرگی در ارتقای آگاهی مردم و بیان مشکلات و نارسایی‌ها داشته  و می‌توان گفت اگر زحمات آنها نبود چه بسا وضعیت بسیار بدتر از شرایط موجود بود.

غاربی گفت: اعتماد سازی یکی از مباحث مهم در امر اطلاع رسانی بوده و به ونوعی یکی از آسیب‌های جدی در سالیان گذشته در عرصه رسانه‌ای کشور ما به شمار می رود. یکی از مهمترین دلایل استقبال از رسانه‌های بیگانه همین عدم اعتماد سازی است. رسانه رسالت دارد اخبار را به طور واقعی در اختیار مردم قرار دهد و اگر رسانه های ما بتوانند آن اعتماد لازم را ایجاد کنند بی شک در جذب مخاطب و تاثیر گذاری بر افکار عمومی موفق تر عمل می کنند.

مدیر مسئول آرتا ادامه داد:شایعه پراکنی از آسیب‌های جدی اعتمادسازی بوده و  باید فعالان رسانه‌ای  با حساسیت ویژه از آن اجتناب کنند چرا که یک شایعه کوچک علاوه بر اینکه امنیت روانی جامعه را دچار بحران می کند بلکه با مشخص شدن دروغ، اعتماد عمومی به رسانه لکه دار می شود.

سجاد ناصر آزاد مدیر مسئول آسمان اردبیل نیز در باره  نقش رسانه‌ها در مقابله با بیماری کرونا گفت: پاسخ به این پرسش با درک عمیق روزنامه نگاران و رسانه‌ها از وضعیت موجود رابطه دارد،  رسانه ها باید با شناخت عمیق از شرایط حاضر و آنچه در علوم رسانه از آن به عنوان «روزنامه نگاری بحران» یاد می‌شود، منفعت کل جامعه را بر منافع گروهی مقدم دانسته و از تسویه حساب های حزبی یا شخصی به جد خودداری کنند.

وی افزود: رسانه‌ها باید با تمام ابزارهای خود آمار، اخبار و هشدارها را به صورت صحیح و دقیق اطلاع رسانی نموده ولی از ایجاد فضای یاس، ناامیدی و وحشت دوری گزینند.

ناصر آزاد ادامه داد: رسانه ها در این فضای غبار آلود به یقین در خط مقدم هستند و شاید به جرات بتوان گفت که این جریان، اولین نقش بزرگِ رسانه‌های نوین ارتباط جمعی در جهان است، نکته  مهم دیگر این است که تمام کارکردهای این نقش نیز باید بدون خطا باشد، همانگونه که در یک حمله نظامی ممکن است اشتباه یک فرد کل یک عملیات را از بین ببرد در اینجا نیز خطای یک فرد یا یک رسانه می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به جامعه وارد کند.

وی با طرح این پرسش که  رسانه‌ها چگونه می‌توانند مردم را از زوایای مختلف بیماری کرونا مطلع کنند، افزود: پاسخ به این پرسش هم به واکاوی مفهوم روزنامه‌نگاری بحران برمی‌گردد، اما نه آنچه که به صورت وارداتی در علوم ما جای پیدا کرده است. آنچه که فعالیت رسانه‌ها در خصوص این بیماری را از شرایط دیگر جدا می‌کند ارزش‌های دربرگیری،  برخورد و فراوانی آن است.

ناصر آزاد گفت:رسانه ها نباید صرفا به سخنان و اظهارات مقام های مسوول اکتفا کنند. رسانه ها باید با یک خط مشی امیدوار کننده بدون پیش داوری از آینده نزدیک یا دور، خطرهای مسیر این بیماری را بیان کنند. بنظر من  کلیدواژه چگونگی فعالیت رسانه ها در مورد این بیماری اتحاد و امید است. رسانه ها با ایجاد فضای امید و دعوت به اتحاد می توانند در عبور جامعه از این بحران، نقش حماسی ایفا کنند. 

وی بیان کرد:رسانه ها به نظر من تا حدودی در اطلاع رسانی موفق بوده‌اند. در اینجا خوشبختانه با مقایسه رفتار کشورهای به اصطلاح رشد یافته در مواجه با این ویروس نیز می‌توان به فرهنگ متمدنانه عامه مردم ایران پی برد. 

مدیر مسئول نشریه آسمان اردبیل افزود: می‌توان گفت رسانه ها در حال حاضر با توجه به شرایطی که از لحاظ محدودیت‌های تردد به وجود آمده تنها ابزار اطلاع رسانی و پیشگیری هستند.

مهدی جهاندیده مدیر مسئول مجله سی روز نیز در این باره به ایرنا گفت: شکاف اعتماد میان مردم و طبقه همیشه مدیر در موضوع کرونا دوباره خود را نشان داد، مردم کمتر اعتماد می‌کنند، توصیه ها را پشت گوش می اندازند. چرا که رسانه رسمی پیشتر در مواردی مشابه روایتگر صادق و بی طرفی در ارائه اخبار نبوده است. شاید بدین خاطر مردم با آغاز تعطیلی‌های اجباری  به شمال و دیگر نقاط مسافرت کردند، یا حتی علی‌رغم هشدارهای پزشکی در خیابان‌ها مشغول خریدهای شب عید هستند، این از عدم اعتماد به رسانه رسمی نشات می گیرد. مردم در این موضوع بر این باورند که آنچه رسانه رسمی می‌گوید از واقعیت خیلی خیلی دور است.

وی افزود:کرونا را می توان به معنای دقیق و علمی در قاب یک بحران عمومی توصیف کرد، متاسفانه تکثیر اخبار مجعول از زبان رسانه‌های غیررسمی هیاهوی بیشتری داشته است، مردم از آنجایی که به رسانه رسمی کم‌ اعتمادتر شده اند، بحران دیگری را با همین عدم اعتماد آفریده اند.

جهاندیده بیان کرد: اگر در درمان کرونا نظام بهداشت، پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند، در پیشگیری از کرونا رسانه‌ها در خط مقدم هستند و بازیگران اصلی آن  مردم هستند. متاسفانه  ساختار مدیریتی فاقد یک نظام رسانه‌ای موثر است و می‌خواهد با کرونایی مواجه شود که درمان صرفا بخشی از آن است. در این حالت رسانه های اجتماعی نقش موثرتری ایفا می کنند. اما آنها نیز در گرداب تشخیص خبر صحیح از ناصحیح گرفتار شده‌اند و حجم بالایی از اخبار فیک را به مردم انتقال می دهند.

وی اظهار داشت:ما متاسفانه در بکارگیری رسانه جمعی یا شبکه اجتماعی به خود اجازه می‌دهیم اظهار نظر تخصصی و غیر تخصصی مان را نشر دهیم که چالش‌های جنجال برانگیز را در پی دارد.

مدیر مسئول نشریه سی روز بیان کرد: اخیرا بخشی از رسانه‌های اردبیل کمپین "اردبیل کرونا را شکست می‌دهد" را شکل داده اند که در قالب آن تولیدات رسانه ای موثر و صحیح در حوزه پیشگیری از کرونا را در حوزه اردبیل منتشر می‌کند. برای شکست کرونا و پیشگیری از شیوع آن، بیش از نگاه به آن به  عنوان یک موضوع پزشکی باید به عنوان یک موضوع اجتماعی نگریست و با فرهنگ‌سازی اورژانسی به مقابله به آن بپردازیم.

در استان اردبیل تاکنون  ۱۸۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده  و ۲۰ نفر هم جان خود را از دست داده اند.

همچنین  ۳۰۰ بیمار مشکوک بیماری کرونا نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.