گرچه هر پدیده ناشناخته در ابتدای بروز و ظهو خود و بواسطه ترسی موهوم از هم‌گسیختگی و نوعی خودپنداری و به فکر دیگران نبودن ایجاد می‌کند ، اما رفته رفته با گذر زمان و شناخت زوایای بحران سرشت پنهان و روح حاکم جامعه که همان نیک سرشتی ، جمع دوستی و به فکر دیگران بودن  ایرانیها است   ظهور کرده و انسجام اجتماعی رو به پایداری حرکت می‌کند.

در روزهای گذشته ویروس کرونا، در کنار برخی ناملایمات اتفاق‌های نیکویی نیز در استان اردبیل ایجاد کرد، اتفاق‌هایی که می‌رود تا به یک فرهنگ جاری در جامعه تبدیل شود.

در بیمارستانها  پزشکان و پرستاران در صف مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار گرفته‌اند و حس تکریم و تجلیل از زحمات این قشر در بین آحاد جامعه قوت گرفته و همه به نوعی از آنها تقدیر و تجلیل می‌کنند.

در استان اردبیل حس تکریم پزشکان و پرستاران مشغول خدمت در بخش کرونا از ان جهت خاص و ویژه است که تقریبا تمام افراد مشغول خدمت برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا خود اوطلبانه به این کار مبادرت کرده‌اند.

خانم محمدی مسوول بخش کرونا در ترومای بیمارستان امام (ره) اردبیل می‌گوید: تمام افرادی که در این بخش مشغول کار هستند به صورت داوطلبانه به عشق خدمت به همنوعان خود و تعهدی که نسبت به شغل و حرفه خود دارند مشغول فعالیت هستند.

خانم رسولی مسوول کنترل عفونت بخش بیماری کرونا نیز گفت: احساس مسوولیت همه ما را واداشته تا داوطلبانه در اینجا خدمت کنیم و هم اکنون نیز وضعیت به خوبی پیش می‌رود.

وی بیان کرد: هر بیماری که در این بخش بهبود می یابد شعف و سرور وجود ما را فرا می گیرد و با توجه به روحیه موجود امیدواریم که بزودی از این بحران خارج شویم .

یک بیمار مبتلا  به کرونایی که با بهبودی  از بیمارستان مرخص شده ،گفت: کادر پزشکان و پرستاران این بخش شبانه‌روز در خدمت بیماران بوده و براستی ایثار می‌کنند.

نزدیک به ۲۰ نفر به صورت شبانه روزی در بخش کرونا بیمارستان امام (ره)در حال خدمت هستند.

اما جنبه‌های زیبا در مقابله با بیماری کرونا تنها به بیمارستانها و کادر درمانی خلاصه نشده و هر روز در بین آحاد مختلف مردم و متن جامعه در حال بسط می‌باشد.

خانواده‌ای در مشگین‌شهر  زمانی که همه جا خبر از نبود و کمبود ماسک و مواد ضد عفونی است تمام هزینه‌های  ختم  نو درگذشته خود را  به خرید این مواد اختصاص داده و با تهیه بسته‌هایی اقدام به پخش رایگان ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی به مردم  کردند.

ابزار فروشی در اردبیل نیز که هزاران ماسک را از روزهای گذشته در انبار داشته ، اقدام به پخش رایگان آن در بین شهروندان کرده است.

هر روز در فضای مجازی اطلاعیه ها ، تصاویر و اخباری در باره توزیع رایگان مواد بهداشتی از سوی شهروندان پخش و به اشتراک گذاشته می‌شود.  

در این روزهای سخت،  ویروس کرونا به سرعت موجب از بین رفتن برخی رسوم از جمله تشریفات در آیین های عزا و در برخی مواقع عروسیها نیز شده است، ریخت و پاش و دادن احسان و نذری در تالار و مساجد برای ده‌ها نفر که همیشه مورد انتقاد علمای دینی نیز بوده  این روزها در حال برچیده شدن بوده و در همین  چند روز گذشته چندین خانواده مصیبت دیده  اعلام کرده‌اند  که تمام هزینه های  مراسم ختم عزیزانشان را به تهیه مواد ضد عفونی و کمک به پیشگیری و مهار کرونا اختصاص می‌دهند.

رییس تبلیغات اسلامی خلخال گفت: این فرهنگ در حال رواج در شهرها و روستاها بوده و در یک مورد در روستای علی آباد این شهرستان پس از تشییع جنازه یک از روستاییان  هیچ مجلسی برگزار نشده و هزینه احسان متوفی نیز برای خرید مواد بهداشتی اختصاص یافت.

به گفته وی ، در خلخال همچنین  یک گروه جهادی ۵۶ نفری تشکیل شده و این افراد داوطلبانه اقدام به ضد عفونی کردن مساجد، امامزاده‌ها و معابر و خیابانها کرده اند. در دیگر شهرستانها  نیز گروه‌های مردمی خود پیشگام در ضد عفونی کردن معابر و خیابان شهرها و روستاهای خود شده اند.

ویروس کرونا تقریبا تمام اقشار جامعه را در یک کار جمعی  به حرکت در آورده است، از کشاورزی که ابزار و ادوات سم پاشی خود را در خدمت ضد عفونی معابر قرار داده تا آموزگاری که  با وجود تعطیلی کلاس‌های درس دانش آموزان خود را فراموش نکرده و با راه‌اندازی کلاس مجازی به درس و مشق آنها رسیدگی می‌کند تا آنها عقب ماندگی درسی نداشته باشند.

فرزاد قلندری معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: ۲ نفر از خیران استان روزانه ۱۷تن مواد ضدعفونی کننده که مورد تایید آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی است به صورت رایگان در اختیار مردم و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهند.

سازمان های مردم نهاد و برخی از مسوولان استان نیز دست به کار شده و با راه‌اندازی کمپین‌هایی در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا فعالیت می‌کنند؛ "کمپین در خانه می‌مانیم " از جمله این فعالیت‌هاست که در شهرهای  بیله‌سوار ، پارس‌آباد ، مشگین شهر و اصلاندوز مغان به راه افتاده است. 

در این کمپین‌ها که در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب داشته، از مردم خواسته شده تا برای حفظ سلامتی خود و مقابله با شیوع بیماری کرونا  برای مدتی از خانه خود بیرون نرفته و از تردد غیر ضروری در معابر و اماکن عمومی و نیز سفر خوداری کنند.

در بخش اقتصادی نیز که بیماری کرونا بواسطه کساد کردن بازار  ضرر و زیان هنگفتی متوجه بسیاری از اصناف و کسبه کرده ، گام‌های و اقدامات ارزشمندی هم از سوی مردم و هم دولت در حال مشاهده شده است .

در این روزها تعداد قابل توجهی از اصناف و صاحبان کسبه اعلام کرده‌اند که به مشتریان و بدهکاران خود تا چند ماه برای بازپرداخت بدهی خود مهلت می‌دهند، تعدادی از اصناف و ارایه کنندگان خدمات عمومی اعلام کرده اند که مزد و طلب خود را از مشتریان چند ماه بعد و با بهبود فضا خواهند گرفت.

مقام‌های دولتی نیز تاکید کرده‌اند که در این ایام سخت هوای مردم را داشته و بانک ها ، بیمه و امور مالیاتی به مردم مهلت و فرصت بیشتری خواهند داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.