محمد حاج رسولی‌ها روز چهارشنبه در آیین کلنگ‌زنی شبکه آبیاری پایاب سد گیوی با بیان اینکه اگر تحریم ها نبود،کشور ما در سدسازی در رده نخست نیز قرارمی گرفت افزود: با این وجود  در ۱۵ کشور جهان کارشناسان ایرانی در حال احداث سدهای بزرگ هستند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب ۱۹ سد در کشور احداث شده بود که این تعداد پس از انقلاب به ۱۸۵ سد رسید، ضمن اینکه در بخش نیروگاه برق آبی هم ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولید شده که این رقم قبل از انقلاب یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بود.

او بیان کرد: در کشور ۶۰۰ هزار هکتار شبکه آبرسانی قبل از انقلاب اجرا شده بود که  این مقدار  پس از انقلاب به ۲ میلیون و ۴۰ هزار هکتار رسیده است.

 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: هر چند اردبیل در بارندگی‌های اخیر با ۵۱ درصد افت بارش جزو استان‌های کم بارش محسوب می‌شود اما به لحاظ طرح‌های توسعه‌ای و احداث تاسیسات زیربنایی در بین استان‌های شمالغرب کشور جزو استان‌های پیشگام است.

حاج رسولی‌ها  از احداث پنج سد بزرگ در استان اردبیل خبر داد و گفت: همزمان با سفر دی ماه رییس‌جمهوری به این استان  سه سد در این استان افتتاح شد و ۲ سد باقی مانده نیز تا پایان سال ۹۹ آبگیری خواهد شد.

وی  همچنین به افتتاح سد بفراجرد خلخال اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از احداث این سد تامین آب شرب منطقه بوده و  بالغ بر ۹۵ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه‌داد: پروژه انتقال آب مکمل این طرح آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این طرح که شامل یک خط انتقال و یک تصفیه‌خانه با ۲۸۰ لیتر در ثانیه است، وارد مدار بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: این طرح همچنین ۲ مخزن ۲ هزار و پنج هزار مترمکعبی دارد و در ۶ ماه آینده با آبگیری محل مصرف نیز تعیین می‌شود.

برای اجرای پروژه پایاب سد گیوی و برخی اقدامات تکمیلی سد به اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال نیاز بود که در جریان سفر رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان اردبیل  اعتبار مورد نیاز از محل فاینانس دو بانک کشور تامین  شد.

با اجرا ، تکمیل و بهره برداری از این پروژه بزرگ منطقه، آب بیش از هشت هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی پایاب سد گیوی در شهرستان کوثر تامین خواهد شد.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد، سد گیوی (کوثر) با ظرفیت ۷۶ میلیون متر مکعب ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز شده، این سد بر روی رودخانه گیوی چایی از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.