خلیل نیکشاد روز چهارشنبه در همایش مسوولان کمیته‌های تدوین سند راهبری بخش کشاورزی استان افزود: در این سند از تمام پتانسیل‌های کشاورزی استان برای رفع نیازهای این بخش بهره‌گیری شده است.

وی پاسخگویی به نیاز کنونی جامعه و برنامه‌های استراتژیک در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی را از شاخص‌های ضروری دانست که در آن نیروهای  انسانی متخصص و صاحب دانش برای تولید محصولات بر پایه علم و فن‌آوری محور در تراز ملی و منطقه‌ای ساماندهی شده‌اند.

وی اظهارامیدواری کرد در کنار فعالیت‌های مدیریتی و کارشناسی موضوع اطلاع‌رسانی برای مخاطبان ، آحاد مردم ، تولیدکنندگان و بهره‌برداران در زمینه بخش کشاورزی استان بیش از پیش محقق شود.

حسین کربلایی خیاوی ، رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاوزی و منابع طبیعی استان اردبیل هم در این همایش گفت: این سند با همکاری کارشناسان ذیربط و مجموعه جهاد کشاورزی استان و تحقیقات و در ریز زمان ۳۵۰ ساعت کاری و ۱۰۵۵ نفر روز و ۶۵۰۰ نفر ساعت تدوین شد.

او افزود: کلیات این سند برای ارتقای کمی و کیفی محصولات تاکید داشته و امیدواریم توسط مروجین و پهنه‌های نظام‌های بهره‌برداری در استان با همکاری کشاورزان و عموم

بهره‌برداران شاخص‌های اثرگذار آن در مهد تولید عملی شود.

 وی ادامه‌داد: این سند در تمام پروسه‌های مهم تولید اعم از آب و خاک ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری ترویج ، آموزش ، تغذیه گیاهی حتی در مراحل پس از تولید شامل بسته‌بندی و نگهداری برای عرضه در کنار بخش‌های مهم زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تدوین اسناد توسعه بخش کشاورزی ، موضوعی تخصصی و نیازمند تسلط به ابعاد مختلف علمی مورد نظر و ابعاد دیگری مانند مدیریت فناوری ، سیاست‌گذاری بر پایه علوم و فنون جدید ، آینده‌پژوهی ، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت و نوآوری استوار است.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۹ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.