قصه راه آهن اردبیل - میانه روایتی ۱۴ ساله و ادامه‌دار  دارد، در این سال‌ها  این پروژه محل کشمکش‌ها ، تبلیغات انتخاباتی و وعده‌های بسیاری از سوی نامزدهای مجلس بوده ولی تاکنون هیچ کدام از آنها  رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته است.

پروژه راه آهن همانند بسیاری از پروژه‌های عمرانی عملیاتی اجرایی و مربوط به دولت‌ها بوده و اگر کاستی و یا پیشرفتی در کار نیز بوده عمده بازیگر آن دولت‌ها بوده‌اند اما در هر انتخابات این قطار به مقصد نرسیده به ابزاری تبلیغی برای نامزدهای انتخاباتی جهت بازی با افکار عمومی تبدیل می‌شود. 

در این دوره  از انتخابات تقریبا تمام نامزدهای استان اردبیل از افراد مطرح گرفته تا  گمنام مهمترین ابزار برای هجمه تبلیغی و یا دفاع از عملکرد  خود را به قطار و سوت آن اختصاص داده‌اند.جالب اینکه بسیاری از افرادی که به بهانه این پروژه به دولت و نمایندگان مجلس حمله می‌برند خود زمانی مجری و یا دست‌اندکار پروژه  بوده‌اند.

اغلب نامزدهای انتخاباتی که تعدادی از آنها در دوره‌های گذشته یا وزیر بوده یا نماینده و یا استاندار،  هم‌اکنون  در مواقعی  از ابزار راه آهن برای هجمه به رقبا و دولت استفاده می‌کنند و در مواقعی نیز خود به دلیل کوتاهی در اجرای آن در زمان مسوولیت،  مورد هجمه نامزدهای رقیب قرار می‌گیرند؛ برخی نیز با ارایه آمارهای غیر واقعی همه پیشرفت‌ها در این پروژه را به نام و فعالیت خویش ثبت می کنند. 

نامزدهای مخالف دولت با اینکه مهمترین بخش عملیاتی راه‌آهن و تامین اعتبار آن در زمان دولت دوازدهم انجام گرفته نوک حملات خود را متوجه دولت کرده و همه تقصیرها را بر گردن مسوولان فعلی می‌اندازند.

این ادعا در حالی است که گفته می‌شود دولت دوازدهم  این پروژه را با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته و هم اکنون با انجام کاری گسترده در دو سال گذشته که به اندازه ۱۲ سال ماقبل بوده  پروژه را به ۶۰ درصد پیشرفت رسانده و با اجرای ۴۰ درصد مابقی عملیات می‌خواهد رکوردی در این زمینه خلق کرده و به این پروژه طولانی خط پایان کشد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان عملیات ریل‌گذاری طرح راه آهن اردبیل - میانه گفت: با توجه به تاکید رییس جمهوری در باره بهره‌برداری سریع راه آهن اردبیل - میانه این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح خواهد شد.

وی افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح خواسته‌ایم که زمان‌بندی را فشرده کرده و اگر هوا نیز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبیل سوت قطار را تا پایان این دولت خواهند شنید.

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن اردبیل - میانه در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: اینکه می‌خواهیم در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی مانده کار را به سرانجام برسانیم در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی راه آهن اردبیل از سال ۸۴ شروع شده است، گفت: حجم مهم و گسترده  کار از جمله تخصیص منابع مالی و نیز پیشرفت سریع عملیاتی در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام گرفته و در سال ۱۴۰۰  شاهد به سرانجام رسیدن طرح خواهیم بود.

بسیاری از نامزدها در این روزها راه خود را به  بخش‌های اجرایی پروزه راه آهن کج کرده و  با تهیه کلیپ و ویدئوهای اینترنتی وعده و وعیدهای بیشمار برای  به سرانجام رساندن این  پروژه مطرح می‌کنند و این در حالی است که تقریبا کار پروژه  چندان به مجلس و مجلسیان  مربوط نمی‌شود.

شهرهای شمالی استان اردبیل نیز خود را از قصه راه آهن جدا ندانسته و از آن بعنوان طعمه تبلیغی استفاده می‌کنند، نامزدها از گرمی‌مغان گرفته تا مشگین‌شهر و بیله سوار و پارس آباد  همچنان بر برخورداری این مناطق از قطار داد سخن می‌زنند.

در گرمی مغان  نامزدها از گذر حتمی راه آهن از این شهرستان و امتداد آن تا مغان سخن می‌گویند، در مشگین شهر نیز که فاصله‌ای با طرح امتداد راه آهن اردبیل - میانه به شمال استان دارد نامزدها بر ضرورت گنجاندن این شهرستان در این مسیر  تاکید می‌کنند، دربیله‌سوار و پارس‌آباد نیز در باره گذر قطار از کنار گمرک  و اتصال به خط ریلی جمهوری آذربایجان وعده‌ها داده می‌شود.

این تبلیغات در حالی است که به گفته استاندار اردبیل طرح مطالعات راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان نیز مراحل مطالعاتی خود را سپری کرده  و نخستین اعتبار مالی آن نیز تامین شده است .

منطقه آزاد تجاری ،صنعتی اردبیل طرح تمام شده در مجلس و وعده‌های تکراری نامزدها

لایحه منطقه آزاد تجاری ، صنعتی اردبیل نیز که در دولت یازدهم  تصویب و در مجلس شورای اسلامی نیز  توسط نمایندگان تایید شده  از دیگر ابزار تبلیغی و مباحث مورد توجه نامزدهای انتخابات در استان می‌باشد، لایحه ای که تقریبا کار آن در دولت و مجلس تمام شده و  عملیاتی شدن آن به تصمیم شورای نگهبان بستگی دارد.

این لایحه  با وجود تصویب مجلس دهم چندین بار از سوی شورای نگهبان مورد اشکال و ایراد قرار گرفته و هنوز بین مجلس و شورای نگهبان در حال آمد و رفت است.

 با اینکه کار دولت و مجلس در این زمینه تقریبا تمام شده و همه چیز به تصمیم شورای نگهبان بستگی دارد اما نامزدهای انتخاباتی همچنان نوک حملات خود را به مسوولان دولتی و نیز نمایندگاه استان در مجلس دهم معطوف کرده‌اند و برای افکار عمومی چنین القا می‌کنند که کاری در این زمینه صورت نگرفته و اگر آنها انتخاب شوند همه چیز را ختم به خیر خواهند کرد.

برخی‌ها نیز با اینکه نقشه منطقه آزاد در لایحه  ترسیم و تصویب شده هنوز پیوستن شهر و دیار خود به این منطقه را وعده داده و با افکار عمومی بازی می‌کنند. 

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، تاسیس پتروشیمی ، پالایشگاه نفت، ایجاد صنایع فولاد و واحدهای بزرگ تولیدی نیز از جمله وعده هایی است که نامزدها ی انتخابات مجلس یازدهم برای تهییج و جذب افکار عمومی آن را مطرح می کنند.

موضوع مسکن مهر ، توسعه جاده و احداث بزرگراه ، ایجاد اشتغال هزاران نفری ، رفع مشکلات معیشتی، افرایش و تخصیص حق‌آبه از رودخانه‌های قزل اوزن و ارس ، توسعه صادرات، طرح اشتغال، مسکن و ازدواج برای یک میلیون نفر از جمعیت کشور ، اجرایی کردن ۱۳۴ طرح مرتبط با مسکن ، توسعه معدن ، توزیع عادلانه امکانات بین استانها ، مبارزه با رانت ، توسعه حمل و نقل ریلی ، زمینی و هوایی ، خودکفایی در بخش کشاورزی ، گسترش شهرک های گلخانه ای ،  توسعه ظرفیت های گردشگری و .. از جمله وعده هایی است که نامزدهای انتخابات در استان اردبیل به نوعی آنها را در تبلیغات و سخنرانی خود مطرح می‌کنند.

استان اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه بوده و هفت نماینده در مجلس دارد. 

۱۰۸ نامزد انتخاباتی بر اساس آخرین آمار در استان اردبیل مشغول فعالیت تبلیغاتی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.