هاشم میرزانژاد روز پنجشنبه گفت: این 2 شکارچی متخلف را ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارس آباد به هنگام گشت و کنترل با همکاری ماموران پاسگاه سرمحیط بانی اصلاندوز دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه این شکارچیان متخلف و غیر مجاز اقدام به شکار چهار قطعه گونه حمایت شده بین المللی زنگوله بال و یک قطعه گونه کبوتر کرده بودند، افزود: علاوه بر آنها 14 عدد فشنگ نیز از این شکارچیان متخلف کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت: برای این شکارچیان غیرمجاز و متخلف پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی تحویل دستگاه قضایی شد.

وی از برخورد قاطع ماموران یگان حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان با افراد متخلف و سوء استفاده کنندگان از محیط زیست خبر داد و  از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و تخلف مراتب را از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

او با اشاره به اینکه گونه حمایت شده زنگوله‌بال با نام محلی "مزمک" همه ساله در این موقع از سال جهت زمستان‌گذرانی بصورت مهاجر به زیستگاه‌های منطقه مغان بویژه شهرستان پارس آباد مهاجرت می کنند، بیان‌کرد: این شهرستان مکان مناسبی برای زمستان‌گذرانی انواع پرندگان مهاجر بویژه گونه حمایت شده مهاجر زنگوله‌بال است.

شهرستان پارس‌آباد به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناسب و همچنین وجود اراضی وسیع کشاورزی و مرتعی و منابع آبی منشعب از رود ارس زیستگاه انواع پرندگان وحشی است.

شهرستان پارس آباد با داشتن تالاب و آبگیرهایی همچون تالاب میل و مغان در اصلاندوز ، سواحل رودخانه مرزی ارس، دریاچه شهرک شهید غفاری و تالاب تپراق کندی از مهم ترین زیستگاه های این پرندگان به شمار می رود.

زنگوله‌بال پرنده‌ای بزرگ از خانواده هوبرگان و تنها گونه پرندگان زنگوله‌بال است، زیستگاه این پرندگان مرکز و جنوب اروپا تا غرب و مرکز آسیا است.

زنگوله‌بال پرنده بسیار نادر و کمیاب است و در لیست پرندگان حمایت شده و در معرض خطر انقراض و نابودی قرار دارد، این پرنده کندرو بوده و هنگام احساس خطر به جای پرواز کردن شروع به دویدن می‌کند.

پارس‌آباد مغان در ۲۳۰ کیلومتری شمال اردبیل و در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.