مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ، روز چهارشنبه و همزمان با پنجمین روز از ایام دهه فجر در آئین افتتاح پاسگاه محیط بانی بیشه دالان بروجرد گفت: لرستان تنوع زیست محیطی بالایی دارد و از نظر تالاب های کوهستانی در کشور دارای جایگاه خوبی است که احیای این تالاب ها و از جمله تالاب بیشه دالان می تواند از نظر  اقتصادی، گردشگری، تامین آب کشاورزی، جلوگیری از سیلاب و تثبیت ریزگردها برای بروجرد می تواند نقش موثری داشته باشد.

وی گفت: اقدامات خوبی تا کنون در حوزه تالاب های استان لرستان انجام شده است و با احیای تالاب بیشه دالان می توان اعتبارات ملی و استانی مطلوبی را جذب کرد.

 فتحی بیرانوند با اشاره به روز جهانی تالاب ها و تنوع زیست محیطی در لرستان گفت: با توجه به اهمیت و ارزش تالاب ها ، شعار امسال روز جهانی تالاب ها ؛ تالاب ها و تنوع زیست محیطی نام نهاده شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان یادآور شد: تالاب بیشه دالان یک هزار هکتار وسعت داشته که اکنون این مقدار به نصف رسیده است.

وی با اشاره به ضرورت احیای تالاب بیشه دالان و خروج آن از تصرفات غیر قانونی گفت: در روند احیای تالاب ها، جوامع محلی از برکات آنها محروم نخواهند شد و اولویت اول منافع جوامع محلی است.

فتحی بیرانوند افزود: با تعامل و تلاش جوامع محلی منافعی از تالاب ها اعم از پرورش ماهی ، پرنده بینی و ظرفیت اکوتوریسم تالاب بهره مند خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با توجه به نقشی که تالاب ها در تثبیت ریزگردها دارند با وجود تالاب های سرزنده در لرستان و در صورت تخصیص اعتبارات ویژه دیگر شاهد ریزگردها در استان نخواهیم بود.

وسعت تالاب بیشه دالان ۹۰۳ هکتاربود که در سال های اخیر در اثر تخریب محیط زیست کاربری اصلی خود را از دست داده به کمتر از ۴۰۰ هکتار رسیده است.
تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.