به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه این طرح گلخانه‌ای، فراهم کردن بستر مناسب کارآفرینی دائم و فعال در بخش کشاورزی را ضروری خواند و افزود: در سال‌های گذشته سطح گلخانه‌های کشور تنها رقم هشت هزار و ۸۰۰ هکتار بود در حالی است که این میزان هم‌اکنون به ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است.

عباس کشاورز اضافه کرد: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سال‌های گذشته چهار تا پنج تن بوده است در حالی که این میزان در حال حاضر به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون محصولات گوجه فرنگی، خیار و فلفل در اولویت انتقال و تولید در گلخانه‌ها قرار دارند ولی با توجه به نیاز بازار باید انواع دیگر محصولات جالیزی نیز در محیط گلخانه‌ای تولید شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، عمل آوری و تولید در فضای باز آن دسته از گیاهان دارویی که با مشکلاتی همراه است، به محیط گلخانه‌ای منتقل می‎شود و تولید گلخانه‌ای محصولات گران‌قمیت با صرفه اقتصادی بالا همچون آناناس و پاپایا نیز در دستور کار محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.

وی اضافه کرد: مطالعات و تحقیقات مربوط به انتقال و تولید در فضای گلخانه‌ای برخی از محصولات سردرختی همچون انگور، هلو و گلابی نیز انجام شده و امیدواریم به زودی این امر محقق شود.

کشاورز همچنین گفت: کشورایران هم اینک در بخش کشاورزی با دو مشکل عمده آب و بیکاری تحصیل‌کردگان متخصص کشاورزی رو به روست و باید همه مسئولان و دست اندرکاران تولید با مدیریت بهینه آب کشاورزی و با حداقل آب مصرفی، حداکثر محصول را در واحد سطح تولید کنند.

وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را موجب جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی و ایجاد زمینه لازم برای اشتغال جوانان تحصیل کرده و بیکار عنوان کرد و ادامه داد: با نگاه تخصصی به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، باید بستر رشد و شکوفایی صنعت گلخانه‌داری را فراهم کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شغل پایدار برای ۱۰ الی ۱۲ نفر در هر هکتار گلخانه از جمله مزیت‌های کشاورزی نوین دانست و گفت: با توسعه گلخانه‌ها و با افزایش میزان تولید، بستر لازم برای صادرات انواع محصولات گلخانه‌ای نیز فراهم می‍شود.

وی همچنین افزود: استان اردبیل در توسعه و گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده و احداث این مجتمع گلخانه‌ای نشان دهنده اهتمام تولیدکنندگان، بهره‌برداران و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان در زمینه شکوفا کردن ظرفیت‎های کشاورزی منطقه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران فردا در سفر یک روزه به استان اردبیل، از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، ۸۷ طرح عمرانی و تولیدی در زیر بخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه، دام و طیور، منابع طبیعی و آبخیزداری و عشایر استان اردبیل را به صورت همزمان افتتاح می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.