لطیف عبدالله‌زاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه تامین مسکن روستایی خلخال افزود: مقاوم‌سازی واحدهای روستایی یکی از برنامه‌های مهمی بوده که جزو تعهدات بنیاد مسکن قرار گرفته و اقدامات لازم بعد از بررسی‌های لازم انجام می‌شود طوری که از ۱۰۲ هزار واحد فرسوده روستایی شناسایی‌ شده در استان ۴۵ درصد با استفاده از تسهیلات بانکی ارائه شده از سوی بنیاد مسکن به اهالی روستاها مقاوم‌سازی و بهسازی شده است.

وی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی از سوی بنیاد مسکن تاکنون ۵۵ هزار واحد و هفت هزار واحد نیز توسط خود مالکان در روستاها بازسازی شده‌اند،اظهارداشت: در حال حاضر ۴۵ هزار واحد فرسوده روستایی در استان نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارند که باید در یک برنامه ۱۰ ساله تمامی این واحدها مقاوم‌سازی شوند.

معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل میانگین مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در شهرستان‌های خلخال، نیر، نمین و سرعین را ۷۰ درصد و در شهرستان مشگین‌شهر و قشلاقات مغان را ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن در کشور برای مقاوم‌سازی واحدهای روستایی تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی به متقاضیان و جریان طرح‌های مقاوم سازی مسکن روستایی ارائه می‌شود.

عبدالله‌زاده همچنین از ارائه خدمات فنی در کنار این تسهیلات کم‌بهره خبر داد و افزود:‌ روستاییان می‌توانند از این تسهیلات و خدمات در راستای مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده و کم‌دوام خود بهره‌ برده و از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: سهم در نظر گرفته شده برای استان اردبیل از سوی مرکز کشور در مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال جاری چهار هزار واحد است که تا امروز صاحبان بیش از سه هزار واحد روستایی موفق به عقد قرارداد برای دریافت تسهیلات بانکی  برای اجرای طرح مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی در مورد صدور سند مالکیت روستایی نیز اظهارداشت: تاکنون برای بیش از ۹۶ هزار واحد مسکونی در استان سند مالکیت صادر شده و با همکاری اداره کل ثبت اسناد استان در زمینه رسیدگی به تقاضای روستاییان در این حوزه و صدور سند مالکیت برای آنها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: از زمان اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور تاکنون بیش از ۶ هزار واحد مسکونی از مجموع واحدهای مسکونی روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان بهسازی ، نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

 از مجموع ۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی روستایی در ۱۴۲ روستای دارای سکنه این شهرستان، بیش از ۶ هزار واحد مسکونی بی‌دوام و کم‌دوام مقاوم‌سازی شده و ۹ هزار واحد مسکونی نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی افزود: با احتساب چهار درصد واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده ،غیرتسهیلاتی بنیاد مسکن که از سوی اهالی روستاهای خلخال اجرا شده، مجموع واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده در برابر زلزله به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

او اظهارداشت: سهم این شهرستان در سال جاری ۴۰۰ واحد تعیین شده بود که با دستور استاندار اردبیل این آمار به این میزان ۲ برابر افزایش یافته و به ۸۰۰ واحد ارتقا یافت.

او با اشاره به مقاوم‌سازی کامل روستاهای دارای بافت فرسوده و در معرض خطر تخریب واحدهای مسکونی بیان‌کرد: در روستای ترازوج بخش مرکزی در سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۵ واحد مسکونی مقاوم‌سازی شد که با همت بانک‌های عامل و کارگروه مسکن شهرستان خلخال این واحدها در اختیار اهالی قرار گرفت.

فرماندار خلخال گفت: عملیات اجرایی بازسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستای مصطفی‌لو خلخال نیز امسال آغاز شده و از مجموع ۷۷ واحد این روستا ۵۲ واحد در حال بازسازی است و بازسازی کامل واحدهای در حال تخریب این روستا تا پایان نیمه اول سال آینده تکمیل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.