حمیدرضا محمددوست چمن‌آباد روز دوشنبه در کارگاه آموزشی مبارزه با علف‌های هرز افزود: بروز مقاومت در علف‌های هرز ناشی از آلودگی محیط زیست، تهدیدی برای  سلامت انسان بوده  و تاثیر منفی بر رشد گیاهان و محصولات بعدی خواهد داشت.

وی بیان کرد: محصول سالم به محصولی گفته می‌شود که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده بوده و یا رعایت حداکثر باقی مانده مجاز تولید شده باشد ، توجه به این مقوله بسیار حائز اهمیت است زیرا  یک سوم سرطان‌ها در کشور ناشی از مواد شیمیایی در محصولات است و این امر در خصوص سرطان معده هم حائز اهمیت است.

وی در عین حال گفت که با جلوگیری از خسارت علف‌های هرز سالانه به میزان زیادی افزایش تولید گندم در استان را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی ، گیاهانی که به صورت ناخواسته و برخلاف میل کشاورز می‌رویند،در حد بالایی از لحاظ کمی و کیفی به محصولات سالانه و دایمی در یک سال خسارت وارد می‌کنند  و می‌بایست از طریق شیوه‌های صحیح و کم ضرر با آن مبارزه شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.