علی درویشی روز چهارشنبه گفت: امسال برای مرمت این حمام که با قدمت هزار سال از آثار شاخص تاریخی کشور محسوب می‌شود ، ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شد.

درویشی گفت: دیوار محوطه حمام، کف‌سازی و تعویض پنجره آغاز شده و طرح کامل عملیات مرمتی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

او اظهارداشت: در این حمام که در داخل سنگ کنده‌کاری شده از سه نقطه آب معدنی سرازیر می‌شود.

به گزارش ایرنا ، حمام سنگی (داش حامامی) گیوی در قسمت جنوب شرق شهر گیوی و در کنار رودخانه گیوی‌چایی در میان باغ‌های ساحل رودخانه واقع شده که یادگار تاریخ گذشته شهرستان کوثر و یکی از مکان‌های مهم گردشگری این شهرستان است.

این حمام در دامنه کوه بصورت غاری تعبیه شده و علاوه بر استفاده شهروندان ، جاذبه‌ای گردشگری برای این شهرستان محسوب می‌شود.

فضای استحمام دراین محوطه از طریق کندن سنگ‌ها فراهم شده و تمام فضای آن پوشیده از سنگ طبیعی می‌باشد ، در این فضای طبیعی کوچک ۴۰ متر مربعی آب در سه نقطه از آن با درجه حرارت های متفاوت تراوش می کند.

اگر چه دمای آب به بیش از ۲۰ درجه نمی‌رسد و استحمام مرحله اول چندان خوشایند نیست ولی به محض مرطوب شدن تمام بدن استفاده از آب آن قدر دلچسب و آرام بخش می‌شود که ترک آن برای استفاده‌کنندگان مطلوب نیست.

آب این حمام از سه نقطه تامین می‌شود که درجه حرارت‌های هر کدام با دیگری فرق می‌کند ، در ۲ گوشه شمال شرقی و شمال غربی حمام حوضچه‌های کوچکی با ابعاد حدود نیم در نیـم متر ایجاد شده که آب تراوش شده از دل دیواره سنگی ابتدا در این حوضچه‌ها جمع شده و سپس وارد حوض مرکزی می‌شود.

در این فضا آثار تصنعی به چشم دیده نمی‌شود و به جز درب فلزی ورودی آن درون آن اعم از حوضچه‌ها و آبریز طبیعی است ، این مجموعه هم‌‏اکنون به صورت سنتی مورد استفاده اهالی قرار گرفته و پذیرای مسافران و گردشگران است.

وسط دیواره شرقی حمام نیز سومین سرچشمه آب حمام می‌باشد کـه سردتر از ۲ سرچشمه دیگر است.

گرم‌ترین آب چشمه حمام بیشتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد دما ندارد ، با این همه استحمام با آن بسیار آرام‌بخش و دلچسب است.
برغم وجود حمام در منازل ،اهالی این حمام را تنها یادگار برجای مانده از پدران و مادران خود می‌دانند و با استحمام در آن یاد گذشته‌های شیرین را زنده می‌کنند.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.