سردار اسماعیلی روز سه‌شنبه در نشستی با فرماندار خلخال گفت: مقدمات کار برای اجرای پروژه ایجاد خط لوله جدید ۲۰ اینچ میانه - خلخال و خلخال - اردبیل انجام شده و با اجرای این خط لوله جدید، گاز استان اردبیل علاوه بر ۲ خط انتقال گاز قبلی از خط سوم تامین و تقویت می‌شود.

او اظهارداشت: پیش از این گاز مورد نیاز استان از ۲ خط انتقال شهرستان آستارا در استان گیلان و همچنین از طریق احداث خط لوله شهرستان نیر در این استان به استان آذربایجان شرقی تامین می‌شد که با احداث و راه‌اندازی خط سوم میانه در این استان به خلخال در محدوده جاده اردبیل - سرچم ،سیستم تغذیه گاز استان رینگی و از سه جهت تامین و تقویت شده و ضمن فراهم شدن زمینه برای تامین گاز صنایع راه‌اندازی شده و پایداری آن در زمان‌های بارش‌های سنگین برف و افت شدید دمای هوا افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد از کارهای اجرای این پروژه انجام و منتظر آخرین مصوبه هیات مدیره شرکت گاز کشور برای عملیات اجرایی این پروژه بزرگ گازرسانی هستیم، گفت: گاز شهرستان خلخال از ۲ خط انتقال ۸ اینچ قدیمی مسیر خط لوله آستارا و ۲۰ اینچ جدید خط لوله نیر به اردبیل تغذیه و تامین می‌شود که این امر سطح پایداری گاز این شهرستان را در زمان‌های بارش سنگین برف و افت دمای هوا افزایش داده است.

اسماعیلی اظهارداشت: در سال جاری بیش از ۱۱ هزار مصرف‌کننده جدید در بخش‌های مختلف اعم از خانگی ، تجاری و صنعتی جذب و به مجموع مشترکین این شرکت اضافه شده‌اند  که در همین راستا تعداد مشترکین گاز طبیعی از بدو تاسیس این شرکت در استان به ۴۸۱ هزار و ۲۷۰ مشترک رسیده است.

وی روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در استان را ۱۲۹۱ روستا دانست و افزود: جمعیت شهری بهره‌مند از گاز طبیعی در استان ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی روستایی را ۹۴ درصد ذکر کرد.

او با بیان اینکه ساکنان تمام ۲۹ شهر این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به میزان ۱۵۵ کیلومتر شبکه گاز به شبکه‌های گازرسانی اضافه شده است.

او گفت: با این وجود میزان شبکه‌گذاری از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون به بیش از ۹ هزار و ۵۶۰ کیلومتر رسیده و پنج هزار انشعاب گاز جدید نیز در استان نصب شده و این امر سبب شده تا تعداد انشعابات نصب شده در استان به ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ انشعاب افزایش یابد.

وی بیان‌کرد: غیر از جایگاه‌های سوخت سی ان جی شهرهای کلور ، هشجین و مرکز بخش فیروزآباد در شهرستان کوثر سایر جایگاه‌های این سوخت در استان فعال شده و با توجه به افزایش قیمت بنزین خودرو در این جایگاه‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان با درخواست از مشترکین دولتی و بخش خصوصی و خانگی استان برای پرداخت به موقع گاز بهای مصرفی خود افزود: برای پیشگیری از هرگونه ناهماهنگی و ایجاد نارضایتی قطع انشعاب گاز دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ بدهکار به شرکت گاز در شهرستان‌ها باید با هماهنگی فرمانداران از سوی مسوولان شرکت گاز شهرستان‌های تابعه این استان صورت گیرد.

فریدون بابایی ،فرماندار خلخال نیز با اشاره به سردسیر بودن این شهرستان و مشکل تامین سوخت نفت سفید روستاهایی که عملیات گازرسانی به آنها تکمیل شده ،خواستار تسریع در نصب علمک گاز در این روستاها شد.

وی گفت: عبور خطوط لوله گاز از وسط و یا کنار روستاهایی که جمعیت آنها زیر ۲۰ خانوار هستند توقع اهالی این روستاهای در مسیر خطوط انتقال گاز را افزایش داده و انتظار می‌رود مسوولان شرکت گاز استان با تهیه گزارشی از این روستاها و ارسال آن به تهران تمهیدات لازم را برای گازدار شدن این روستاها با توجه به اولویت گازرسانی شرکت گاز کشور به روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام دهند.

او اظهارداشت: با توجه به واقع شدن بیش از ۸۰ درصد از جنگل‌های استان اردبیل در خلخال اجرای طرح‌های گازرسانی به روستاهای واقع در مناطق جنگلی این شهرستان مانع  از مصرف چوب‌آلات جنگلی به جای هیزم از سوی اهالی این روستاها شده و از تخریب جنگل‌های منطقه جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.