به گزارش ایرنا، در این آیین که در حاشیه نشست گفت و گوی ادیان و مذاهب برگزار شد، هشت نفر به عنوان صاحبان مقالات برتر پنجمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی و یک نفر نیز به عنوان صاحب مقاله بخش ویژه مورد تجلیل قرار گرفتند.

مقالات برگزیده این همایش روز گذشته در محل دانشگاه فرهنگیان شهر اردبیل توسط ارائه دهندگان قرائت و عرضه شد.

همچنین در حاشیه این همایش، کتاب "نقش عشق" حاوی مقالات برگزیده چهارمین دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی اردبیل رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در آیین معرفی برگزیدگان این همایش علمی گفت: برای حضور در این همایش ۲۴۶ مقاله توسط صاحب نظران داخلی و خارجی به دبیرخانه ارسال شده بود که مقالات وارد شده از سوی هیات علمی متخصص حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه محقق اردبیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.

سیدناصر اسحاقی بیان کرد: در پایان ارزیابی علمی، هشت مقاله و اثر به نام امام رضا(ع) انتخاب و یک مقاله نیز به عنوان مقاله بخش ویژه انتخاب شد.

وی امیدآفرینی برای انسان در دنیای پر از مناقشه امروزی را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: دنیا نباید از آتش فتنه مایوس شود چرا که نصرت نهایی با اهل ایمان و ارزش‌های الهی مورد تاکید همه ادیان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل همچنین بیان کرد: در مقابل تریبون‌های عظیم بین‌المللی که از آتش جنگ و خونریزی دم می‌زنند، باید نوای صلح، دوستی و همزیستی را تقویت کنیم و میزبان وحدت باشیم و بر همین اساس استان اردبیل با برگزاری پنج دوره همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی امروز به میعادگاه گفت‌وگوی بین ادیان تبدیل شده است.

وی با اشاره به انتشار دو کتاب در هر دوره از برگزاری همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده، نتایج و خروجی پژوهشی این همایش‌ها به اهداف رفتاری و گفت‌وگو محوری در جوامع مختلف و در بین پیروان ادیان تبدیل شود.

اسحاقی در ادامه گفت و گو بین پیروان ادیان را نیاز دنیای امروز عنوان کرد و افزود: اردبیل با پیشینه تاریخی غنی امروز منادی وحدت، صلح و گفت و گو بین ادیان شده و در دنیایی که پرچم جنگ و خونریزی و هتک حرمت انسانیت برافراشته شده، ما پرچم گفت‌وگو، صلح و همزیستی را برافراشته‌ایم.

او با بیان این که اسلام، قرآن و ائمه اطهار (ع) همه اهل گفت‌وگو و مبلغ سبک مناظره و صلح در برابر پیروان ادیان دیگر بوده‌اند، اظهار کرد: ما پیروان این مکتب هستیم و از مهد تشیع چراغ گفت‌وگو را برافروخته‌ایم.

جشنواره‌های کیفی رضوی تقویت می‌شود

معاون پژوهشی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز هدف از برگزاری این همایش و این نشست‌ها را گسترش فرهنگ رضوی عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ که دبیرخانه بنیاد رضوی تبدیل به بنیاد شد، کیفی سازی جشنواره‌ها و نشست‌ها در دستور کار قرار گرفت.

علیرضا کریم‌دادیان بیان کرد: بر این اساس ۳۱ برنامه و جشنواره که در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شد، به ۱۷ استان تقلیل یافت و به طور همزمان کیفیت برنامه‌های مرتبط بیشتر از پیش دنبال شد.

وی همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی را مهم‌ترین رویداد بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در حوزه پژوهشی دانست و گفت: برگزاری پنج دوره این همایش نشان می‌دهد که این رویداد مهم و موثر بوده است و می‌تواند ادامه پیدا کند.

معاون پژوهشی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با تاکید بر ضرورت تداوم برگزاری همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در اردبیل گفت: در جهان تشنه گفت‌وگوی کنونی، آموزش و یادگیری شیوه‎های عملی مناظره و گفت و گو ضروری است.

وی همچنین بر برگزاری کارگاه‌های مناظره و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها در قالب همایش بین‎المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی تاکید کرد و افزود: ما در گفت‌وگو از سعه صدر لازم برخوردار نیستیم و ضعف جدی در فن مناظره و گفت‌وگو داریم.

کریم‌دادیان اضافه کرد: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از برگزاری این نوع همایش‌ها حمایت می‌کند و همین روند را ادامه خواهد داد.

مسئولان کشوری ایده تشکیل خانواده جهانی را از طریق یونسکو پیگیری کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این همایش، تشکیل خانواده جهانی را از جمله ریشه‌ای ترین موضوعات مورد تاکید دین اسلام و از منش‌های رفتاری نبی مکرم اسلام(ص) عنوان کرد و گفت: جا دارد که مسئولان کشور این موضوع را در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) نیز پیگیری کرده و به عنوان الگوی جهانی معرفی کنند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی اضافه کرد: در خانواده جهانی مورد تاکید دین و نبی اسلام، خود خداوند بزرگ خانواده است و مقرب این خانواده کسی است که بیشترین نفع را برای تعالی دنیوی و اخروی انسان داشته باشد.

وی پیامبر اسلام را نماد اشخاص "انفع برای مردم" عنوان کرد و ادامه داد: "من با مسیحیان، یهودیان و پیروان سایر ادیان برادرم" شعار نبی مکرم اسلام بود و آن حضرت در زندگی خود نیز به طور عملی به این کار اقدام کرد.

امام جمعه اردبیل حضرت محمد (ص) را سفیر محبت برای بشریت دانست و گفت: پیامبر اسلام اولین منشور زندگی مسالمت‌آمیز را تنظیم کرده و الگوی خانواده واحد را ارائه کرد چرا که برابر تعالیم الهی و اسلامی، الگوی خانواده واحد جهانی ارزش‌هایی دارد که همه اهل جهان به آن نیاز دارند.

وی تاکید کرد: در تفکر اسلام راستین و محمدی، مسلمانان و یهودی‌ها یک امت را تشکیل می‌دهند به طوری که نمایندگان و پیروان ادیان دیگر در زمان حیات پیامبر با امنیت در بین مسلمانان زندگی می‌کردند ولی در دنیای کنونی این فاصله زیاد شده است.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: در دنیایی که این همه خونریزی و خشونت وجود دارد، ما به این فرهنگ و الگوی خانواده واحد جهانی نیاز داریم، چرا که یک حرکت غیرعقلانی از یک طرف موجب می‌شود که در منازعات به وجود آمده، خون انسان‌های بی‌گناه زیادی ریخته شود.

وی فراهم شدن زمینه تضارب آرا را از جمله اهداف برگزاری مناظره و گفت و گو دانست و تاکید کرد: ما باید خود را برای شنیدن و گفت‌وگو آماده کنیم چرا که در چنین فضایی نقاط تاریک روشن خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، تعصب را از آفت‌های مناظره و گفت‌وگو دانست و اضافه کرد: تعصب مناظره را عقیم می‌کند و موجب مبهم ماندن نقاط تاریک خواهد شد.

وی با بیان این که مناظره ها نباید موجب شکل‌گیری فضای انتقام از هم شود، گفت: مدنیت فاخر باید در این زمینه شکل بگیرد.

آیت‌الله عاملی تبلیغ قرائت وهابی‌ها به عنوان اسلام ناب را که در آن گفت‌وگو حرام و منع شده ، موجب ایجاد زمینه تنفر دانست و بیان کرد: امامت مرجعیت علمی برای تبیین قرائت صحیح از اسلام را دارد.

وی گفت: ما معتقدم به پلورالیسم در تضارب آرا و بین عقاید هستیم و در عین حال معتقدیم که در ذات حق، پلورالیسم جایی ندارد ولی ادعای انحصار در حق به این معنا نیست که این اعتقاد را در زندگی اجتماعی نیز تسری دهیم.

امام جمعه اردبیل همچنین خواستار انتشار محتواهای غنی و خلاصه مقالات برگزیده و ارائه شده در این همایش به زبان انگلیسی برای استفاده همه پیروان ادیان در سایر نقاط جهان شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.