شهامت هدایت روز دوشنبه در نشستی با مسئولان اداره منابع طبیعی هشجین خلخال افزود: این برنامه‌های آبخیزداری شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گری اجرای پروژه و اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی و گشت، حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و مستندسازی است.

او با اشاره به پیشرفت مناسب این پروژه‌ها اظهارداشت: بخش زیادی از این پروژه‌ها در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

هدایت همچنین با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در ۱۰ شهرستان استان اجرا می‌شود، گفت: مجموع مساحت اجرایی این ۲۳ حوزه حدود ۲۰۴ هزار هکتار است.

وی افزود: اولویت فعلی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حال حاضر در سطح مناطق در معرض بحران استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین با بیان اینکه در سال گذشته ۶۷ درصد از اعتبارات تخصیصی هزینه شده، تشریح کرد: تکمیل تعدادی از پروژه‌های سال گذشته را در دست اجرا داریم.

هدایت با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوزه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان اردبیل افزود: این حوزه‌ها براساس شاخص‌های فرسایش خاک، وقوع سیلاب، وضعیت کم‌آبی و خشکسالی مناطق هدف و تامین آب آبخوان‌ها انتخاب می‌شوند.

وی اجرای عملیات بیولوژیک٬ اقدامات مقابله با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوزه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی دانست که در انتخاب حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در برخی از مناطق به منظور کنترل سیل ، میزان مشارکت مردم مناطق و تقویت پوشش گیاهی حوزه‌ها اعم از مرتعی و جنگی را از دیگر شاخص‌ها در انتخاب حوزه ذکر کرد.

هدایت بیان‌کرد: پروژه‌های سال گذشته با توجه به این شاخص‌ها انتخاب شده بود که به دلیل کمبود اعتبارات برخی از آنها تکمیل نشدند.

وی از نامگذاری شهر هشجین به نام شهر فرهنگ، طبیعت وتمدن خبر داد و بیان کرد: سال ۹۹ انقلاب آبخیزداری در منطقه هشجین خلخال خواهد بود و انتظار از مسئولان و مردم منطقه همکاری در اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفظ منابع طبیعی است.
او احیای مراتع با پخش بیشترین بذور توسط منابع طبیعی خلخال در منطقه خورش‌رستم، احداث و راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق ، واگذاری زمین‌های زاویه مشایخ و کوئیل‌اوزی به شهرداری هشجین برای احداث پارک جنگلی و کمربند سبز این شهر و واگذاری زمین به فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و سایر جوانان برای کاشت گونه گیاهان دارویی و صنوبر را از اولویت‌های کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در منطقه خورش‌رستم ذکر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.