به گزارش ایرنا،یحیی نظری کارمند بازنشسته جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 28 گونه گیاه کوهی در حیاط منزل خود در روستای علی آباد کتول کشت کرده است.
این مرد 70 ساله می گوید:جاشیر خوراکی،بیلهر، بن سرخ،آنغوزه،باریجه و کرفس از جمله گونه هایی است که در حیاط خانه خود کشت کرده است.
نظری که با اختصاص چهار هزار متر مربع از حیاط خانه خود کمر همت به نجات گیاهان کوهی بسته است این روزها میزبان طبیعت دوستان است.
وی فرهنگ سازی برای مهربانی با طبیعت را دلیل این اقدام پسندیده خود اعلام کرد.
او با ابراز نگرانی از برداشت بی رویه گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد خواستار اقدام عملی برای پیشگیری از انقراض این گنجینه های ارزشمند شد.
سعید نظری کارشناس جهاد کشارزی با یادآوری این نکته که برخی از گونه های گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض هستند تصریح کرد: کشت گیاهان کوهی به صورت دستی در مراتع کمک شایانی به حفظ این سرمایه های ارزشمند می کند.
او ابراز داشت: گیاهان خوراکی و دارویی که در طبیعت استان وجود دارد ظرفیت خوبی برای کارآفرینی و اشتغال هستند اما متاسفانه برخی افراد سودجو آن را به تاراج داده اند.
بیلهر، موسیر،جاشیر،چویل، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، جلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراکی کهگیلویه و بویراحمد است.
کارشناسان می گویند: افزون بر فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاراج طبیعت در بوته کنی بی رویه آموزش بهره برداران برای برداشت صحیح راهکاری دیگری برای پیشگیری از انقراض گونه های گیاهی ارزشمند است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی خوراکی و دارویی است.
با وجود اطلاع رسانی و اقدام های پیشگیرانه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اما برداشت بی رویه گیاهان مرتعی همچنان مسکنی موقت برای جوانان بیکار است.
**دیدگاه کارشناسان
یک پژوهشگر که در زمینه تخریب منابع طبیعی و محیط زیست تحقیق کرده است می گوید: بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی مانند پوشش گیاهی، آب و خاک اساسی ترین بخش اقتصاد ملی ایران را با مشکل مواجه کرده است این درحالی است که برای رشد مجدد درخت و جنگل صدها سال و برای جایگزینی خاک از بین رفته هزاران سال زمان لازم خواهد بود.
مهدی مومنی عنوان می کند: بهره برداری از طبیعت باید با استفاده از روش هایی انجام شود که کمترین میزان تخریب را بر منابع طبیعی تحمیل کند و تا مرزی انجام پذیرد که طبیعت توان بازسازی منابع خویش را پیدا کند.
به اعتقاد وی باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که به دست انسان و شرایطی که او در کره زمین ایجاد کرده عرصه را بر حیات خود تنگ تر و برای نسل های آینده نیز سهمی از مواهب طبیعی باقی نخواهد گذاشت.
به باور وی از نتایج مخرب دخالت انسان در محیط طبیعی و تغییر آن، بهره برداری بی رویه از پوشش گیاهی، نابودی منابع تجدید شونده، تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی و چرای بی رویه دام ها در مراتع است.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی گونه های گیاهان کوهی از جمله بیلهر، بن سرخ،تره کوهی و آنغوزه در معرض انقراض هستند.
مصطفی خلفی اظهار داشت: این گونه های گیاهی به علت برداشت بی رویه در سالهای گذشته در مراتع کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده اند.
وی بیان کرد: برداشت گونه های گیاهی یاد شده و سایر گونه هایی که با پیاز تکثیر می شوند ممنوع است و با افراد خاطی از سوی منابع طبیعی برخورد می شود.
وی از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از برداشت گیاهان طبیعی خودداری کنند تا رویشگاه های طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف مورد را با شماره تماس 1504 به مسئولان گزارش دهند.
خلفی با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی از حداقل مزایای این گنجینه های خدادادی است.
هم اکنون 74 قرقبان کار صیانت از یک و میلیون و 300 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.