خلیل نیکشاد روز یکشنبه در نشستی با امام جمعه خلخال افزود: بیشترین تعداد پروژه‌های سدسازی معیشتی نیمه‌کاره استان در شهرستان‌های خلخال و مشگین‌شهر واقع شده است.

او با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام سدهای معیشتی استان اردبیل ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهارداشت: با ارائه طرح پیشنهادی خود در سفر آتی رئیس‌جمهوری به استان مشکل تامین اعتبار تکمیل این طرح‌های حیاتی کشاورزی استان را برطرف خواهیم کرد.

وی گفت: برای عملیات اجرایی ۲۲ سد معیشتی استان در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها در کنار تامین آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان استان بخشی از مشکل بیکاری در مناطقی که این سدها در آن واقع شده‌اند، حل می‌شود.

نیکشاد بیان‌کرد: برغم محدودیت‌های اعتباری در دولت و با توجه به نیاز کشاورزان منطقه جنوب استان با پایان مطالعات مجدد ۲ سد معیشتی سجن در بخش شاهرود و بلیل در بخش مرکزی خلخال بزودی عملیات اجرایی تکمیل این سدها آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین از پرداخت کمک‌های مالی بلاعوض دولت به کشاورزان و مجریان سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در این استان خبر داد افزود: با توجه به خشکسالی‌های متعدد و کاهش چشمگیر آب در پشت سد و سفره‌های زیرزمینی استفاده بهینه از آب منابع موجود منطقه تنها راه حل برای رفع این مشکل کم‌آبی است.

وی گفت: برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته بویژه در بخش کشاورزی موجب شده تا سطح آب زیرزمینی به طور مستمر کاهش یابد و همین این امر موجب کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی از جمله کاهش آب‌دهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها و شور شدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌های زیادی از مناطق مختلف استان شده است.

او گفت: با امکاناتی که دولت برای حمایت از کشاورزان و باغداران مجری طرح‌های آبیاری نوین تحت‌فشار  و در راستای صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته، کشاورزان استان می‌توانند با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز و دفاتر استان سیستم‌های آبیاری سنتی خود را به سیستم آبیاری‌های تحت‌فشار برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی تبدیل کنند.

نیکشاد اظهارداشت: دولت به کشاورزانی که طرح‌های آبیاری تحت‌فشار اجرا کنند، ۱۳۰ میلیون ریال برای طرح‌های آبیاری قطره‌ای در هر هکتار ، ۸۵ میلیون ریال جهت اجرای طرح‌های بارانی و ۵۸ میلیون ریال برای طرح‌های آبیاری کم‌فشار کمک بلاعوض به مجریان پرداخت می‌کند.

وی گفت: هم‌اکنون پنج طرح آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار برای پوشش آبی ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی خلخال در حال اجراست که برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که بخشی از این هزینه از محل کمک‌های اعتباری بلاعوض دولت و بخشی نیز با تسهیلات بانکی و آورده کشاورزان تامین خواهد شد.

حجت‌الاسلام کریم اسدی امام جمعه خلخال نیز در این نشست بزرگترین مشکل مردم این شهرستان را بیکاری ذکر کرد و گفت: در صورت توجه به کشاورزی منطقه و احداث سدهای معیشتی کشاورزی در کنار رونق اقتصادی مردم شاهد زمینه‌سازی برای اشتغال مردم با توجه به وجود اراضی مستعد و توقف روند مهاجرت افرد جویای کار از روستاها خواهیم شد.

او با بیان اینکه حل مشکل بیکاری خلخال نیازمند همت جهادی مسئولان منطقه‌ای و استانی است، گفت: بی‌توجهی به اشتغال روستایی و رونق کشاورزی این شهرستان منجر به افزایش مهاجرت ، افزایش آسیب‌های اجتماعی ،حاشیه‌نشینی و خالی شدن روستاها از نیروی مولد کار و تولید خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.