یوسف خدادادی ، شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی فرهنگی، اجتماعی با موضوع خشونت رفتاری در استان اردبیل افزود: قدم اول در این ارتباط، پذیرفتن واقعیت و وجود این ناهنجاری اجتماعی در جامعه و سپس تدوین برنامه‌های اجرایی مفید با استفاده از نظرات و پیشنهادات کارشناسان ذیربط می‌باشد.

او با بیان اینکه اردبیل در ردیف سه استان اول ایران از لحاظ وجود امنیت و نبود یا پایین بودن جرایم خشن سازمان یافته، حرفه ای و خطرناک مانند آدم ربایی، گروگانگیری، سرقت به عنف و تجاوز است گفت: میزان بعضی از جرایم خشن رفتاری سطحی در این استان بالاست.

وی انواع درگیری و نزاع‌های فردی و جمعی، توهین، تهدید، ضرب و شتم و نظایر آن را ازجمله جرایم رفتاری سبک دانست که آمار آنها در استان اردبیل در مقایسه با اکثر نقاط کشورمان زیاد است.

وی یادآوری کرد: پارسال ۲۲ هزار پرونده جزایی در استان اردبیل تشکیل شد که ۴۵ هزار فقره و معادل ۳۷ درصد از مجموع آنها به خشونت‌های رفتاری مربوط بود.

خدادادی افزود : طی ۶ ماه اول امسال ۲۵ هزار و ۴۷۹ فقره پرونده مربوط به خشونت‌های رفتاری در استان اردبیل تشیکل شده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل 15.4 درصد افزایش دارد.

به گقته او میزان رشد پرونده‌های مربوط به خشونت‌های رفتاری در نقاط گوناگون این استان یکسان نیست به گونه‌ایکه در شهرستان‌های نمین، کوثر و خلخال و بیله‌سوار و بخش‌های جعفرآباد و ارشق این میزان کاهش نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: براساس تحقیق انجام شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل برای خشونت‌های رفتاری در این استان حدود ۵۰ علت گوناگون مشخص شده که ازجمله آنها که در این استان پررنگترند می‌توان به فقر مهارت‌های ارتباطی، برخورد ناشایست با ارباب رجوع، وجود تبعیض‌های مختلف، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی ، ضعف تربیت خانوادگی، احساس محرومیت منطقه، اختلافات طبقاتی، آلودگی‌های صوتی و ترافیکی، ناامیدی به آینده، کمبود دوربین های مداربسته برای نظارت و عدم به موقع حضور پلیس در صحنه درگیری های فردی و جمعی و ... اشاره کرد.

وی آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی، آموزش‌های ویژه برای مرتکبان جرایم خشن رفتاری در زندان، ایجاد نشاط در جامعه با برگزاری مراسم  شاد به خصوص در مناسبت‌های مذهبی ، تعیین حدود زمین‌ها و املاک توسط ادارات ذیربط، توجه به محرومیت‌زدایی و اجرای برنامه های پرنشاط در حواشی شهرها و نظایر آن را از راهکارهای موثر در کاستن از این معضل اجتماعی دانست.

خدادادی با بیان اینکه از آموزه‌های مهم دینی و نیز سیره رفتاری اهل بیت (ع) پرهیز از خشونت، گذشت نسبت به دیگران، خودداری از اهانت، مهربانی نسبت به همنوعان و مانند آنهاست تشریح کرد: باتاسف بالا بودن جرایم مربوط به خشونت رفتاری که اغلب از مسایل بسیار جزیی و پیش پا افتاده سرچشمه می‌گیرند برازنده شهر مذهبی و حسینی اردبیل نیست.

وی تاکید کرد: استان اردبیل این قابلیت را دارد که در صورتی که مدیران فرهنگی و اجتماعی این استان دارای برنامه‌های مناسب اجرایی  باشند میزان خشونت رفتاری در آن بطور چشمگیر کاهش یابد.

استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت:  ما به عنوان متولیان و مسئولان اجرایی این استان از وجود بعضی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی مربوط به خشونت‌های رفتاری به شدت نگران بوده و دغدغه داریم.

اکبر بهنامجو افزود : همه مدیران ذیربط در استان اردبیل در پی یافتن راهکارهای مناسب برای پایین آوردن هرچه سریعتر این معضل اجتماعی در این استان هستند و هدف از برگزاری نشست‌های متعدد با موضوعات فرهنگی و اجتماعی تحقق این مهم با استفاده از نظرات کارشناسان و افراد صاحب نظر است.

وی به روز بودن آمارها و مستندات مربوط به بعضی حوادث و اتفاقات ناشی از خشونت‌های رفتاری سبک در اردبیل را برای بررسی دقیق موضوع و یافتن راهکارهای مناسب ضروری ذکر و یادآوری کرد: تحقق این امر به موضوع نشست قبل که به پدیده طلاق مربوط بود بطور موثر کمک کرد.

او تاکید کرد نباید بطور صرف به سخنرانی‌ها در نشست‌ها بسنده کرد و بلکه باید از خروجی خوب آنها برای رفع این معضل ناشایست بهره گرفت.
بهنامجو به استفاده از زبان تاثیرگذار هنر و تولید آثار فاخر اشاره کرد و گفت: در استان اردبیل فیلم‌سازان و هنرمندان توانمندی وجود دارند که باید از قابلیت‌هایشان در این زمینه استفاده کرد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.