قاسم تقی‌زاده خامسی روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: برای اجرای پروژه‌های تعریف شده در این پویش، ۳۳۰ هزار میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری توسط دولت از جمله ۱۰ سد بزرگ و آبرسانی به یکهزار و ۱۱۲ روستای کشور پیش بینی شده و در حال اجراست.

وی افزود: در قالب این پویش، هم اکنون روزانه طرح آبرسانی به ۶ روستا به بهره‌برداری می‌رسد و همین روند آبرسانی روزانه به ۶ روستا تا آخر دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: با اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی، تاکنون ۶.۸ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به آب آشامیدنی از محل مطمئن دسترسی پیدا کرده‌اند و جمعیت این یکهزار و ۱۱۲ روستا نیز به این جمعیت اضافه خواهد شد.

وی همچنین از ادامه اجرای طرح‌های آبیاری مدرن در کشور خبر داد و اظهار کرد: از سال دیگر پویش دیگری را در این عرصه آغاز خواهیم کرد.

تقی‌زاده خامسی از اجرای چندین طرح سرمایه‌گذاری بزرگ به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در سطح استان اردبیل در دوره خدمت دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد و افزود: اردبیل با اجرای این پروژه‌ها در ردیف کلانشهرهای کشور قرار گرفته و انقلابی در حوزه آب این استان اتفاق افتاده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز آبگیری سه سد بزرگ در استان، اجرای عملیات آبرسانی به پنج شهر بزرگ استان اردبیل، اجرای شبکه آبیاری مدرن در پایاب سد خداآفرین و اجرای ۶ تصفیه خانه آب شهری در این استان اظهار کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بخش زیادی از نیازهای آبی استان تامین شود.

تاکید نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین برای شفاف سازی حقابه استان از آب ارس

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی دولت در پروژه آبیاری مدرن در پایاب سد خداآفرین در شمال استان اردبیل گفت: بخش اعظم پروژه‌های آب استان در سال‌های اخیر و با اهتمام این دوات با سرعت خوبی در حال تکمیل شدن است.

رضا کریمی تامین منابع مالی را مهمترین مشکل پروژه‌های آب در سطح استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در افق ۲۵ ساله نیاز است که ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای مناطق شهری و روستایی استان اردبیل تامین شود.

وی تاکید کرد: با چشم انداز کنونی تامین و مصرف آب، در آینده نه چندان دور به خصوص در مرکز استان دچار چالش اساسی خواهیم شد.

کریمی خواستار شفاف سازی در خصوص حقابه استان اردبیل از محل آب ارس و سد خداآفرین شد و اضافه کرد: تکمیل پروژه‌های بخش آب از جمله نیازهای اساسی استان اردبیل برای بهره‌گیری از ظرفیت بالای حوزه کشاورزی این استان است.

تامین آب مورد نیاز صنعت و گردشگری استان اردبیل ضروری است

سرپرست معاونت عمرانی استانداری اردبیل نیز در این جلسه تامین آب آشامیدنی مرکز استان را جزو نیازهای ضروری و از کارهای اولویت‌دار این استان ذکر کرد و گفت: با توجه به رشد سریع سرمایه‌گذاری در استان، لازم است که نیاز آبی بخش صنعت استان نیز به موقع تخصیص یافته و تامین شود.

فرزاد قلندری تامین دقیق آب مورد نیاز بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی استان اردبیل را ضروری دانست و تاکید کرد: کشاورزی مدرن و تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل در اولویت قرار گرفته و در بخش گردشگری نیز لازم است که آب مورد نیاز طرح‌های آبگرم و معدنی در سطح استان برای جذب سرمایه‌گذاران تامین شود.

وی خواستار صدور مجوز واگذاری آب‌های گرم و معدنی به بخش خصوصی توسط وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های گردشگری شد.

چند طرح بزرگ آب برای افتتاح در سفر رییس جمهوری به استان اردبیل آماده شده است

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل نیز در این آیین با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح‌های این شرکت در سطح استان گفت: پروژه‌های مهمی در استان در حال احداث است که تعدادی از آنها در جریان سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری به استان بهره بهره‌برداری می‌رسد.

اصغر سلیمان‌زاده، سد بفراجرد خلخال و نیز طرح آبرسانی و خط انتقال آب به شهر خلخال را از جمله این طرح‌ها ذکر کرد و افزود: مخازن تصفیه خانه این طرح نیز در حال احداث است.

وی از انجام مطالعات اجرای سد هشتجین خلخال خبر داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی سد گیوی به رغم افتتاح در سال‌های گذشته به اتمام نرسیده و عملیات تکمیلی در این سد در حال اجراست و دو هزار میلیارد ریال نیز برای خرید اراضی پشت سد اختصاص یافته که انجام می‌شود.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: شبکه پایاب این سد اجرا نشده و نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که از محل ماده ۵۶ تامین شده و به زودی به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به سکونت بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان اردبیل در مرکز استان و لزوم تامین آب این جمعیت گفت: هم‌اکنون ۳۵ میلیون متر مکعب آب شهر اردبیل از محل سد یامچی و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز از محل منابع زیرزمینی تامین می شود ولی لازم است که برای تامین آب اردبیل از منابع آب فراحوزه‌ای استفاده شود.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از اجرای آخرین مرحله زون بندی و اجرای خط انتقال کمربندی آب در شهر اردبیل به طول ۴۷ کیلومتر خبر داد و گفت: این طرح در جریان سفر ریاست جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین از پایان عملیات احداث سد تازه‌کند گرمی خبر داد و گفت: این سد آب مورد نیاز مناطق شهری و ۱۱۰ روستای منطقه را تامین خواهد کرد و قرار است در سفر رییس جمهوری به استان بهره‌برداری شود.

توقف افت سطح آب‌های زیر زمینی در دشت اردبیل

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل همچنین از توقف افت آبهای زیر زمینی در دشت اردبیل خبر داد و گفت: افت منابع آب زیرزمینی در دشت اردبیل با اعمال سیاست‌های درست مدیریت منابع در سال‌های گذشته متوقف شده است.

وی با اشاره به کسری ۶۵۰ میلیون متر مکعب مخزن آب در منابع زیر زمینی دشت اردبیل افزود: این کسری هر سال ۱۵ میلیون متر مکعب اضافه شده و همه ساله موجب افت ۳۰ سانتیمتری سطح آب‌‎های زیرزمینی در دشت اردبیل می‌شد که این روند کاهشی متوقف شده است.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: استان اردبیل با اجرای پروژه‌های تعادل بخشی و سیاست مدیریت منابع آب تنها استان در کشور است که توانسته کاهش مخازن زیرزمینی را متوقف کند و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

وی همچنین بیان کرد: به علت توفیق این استان در مدیریت مخازن زیرزمینی، وزارت نیرو برای نخستین بار در بین استان‌های کشور برای مصارف صنعتی به استان اردبیل مجوز تخصیص آب از منابع زیرزمینی را داده است.

اجرای موفق بزرگترین پروژه آبیاری مدرن در شمال استان

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل همچنین اجرای موفق بزرگترین پروژه آبیاری مدرن پایاب سدخداآفرین در شمال استان را کاری بزرگ در حوزه آب عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی شبکه پایاب سد خداآفرین در دشت مغان بزرگترین پروژه در دست اجرای بخش آب استان اردبیل است.

وی افزود: قرار است از محل ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سد خداآفرین و با احداث ۱۴۴ کیلومتر کانال آبرسانی، شبکه بزرگ آبیاری مدرن در مغان در چهار ناحیه عمرانی به اجرا در آید که دو ناحیه عمرانی آن برای آبیاری ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت مغان به اجرا در آمده است.

سلیمان‌زاده بیان کرد: در قالب همین پروژه که قرار است در جریان سفر رییس جمهوری به استان به بهره‌برداری برسد، ناحیه عمرانی اول از سال گذشته با تزریق آب به زیر کشت رفته و ناحیه عمرانی دوم نیز از امسال به زیر کشت می‌رود.

همچنین با اشاره به اتمام عملیات ساختمانی سد عمارت گرمی به ارتفاع ۱۰۶ متر و گنجایش ۲۸۰ میلیون متر مکعب، اظهار کرد: این سد با ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی آماده ابگیری است و شبکه و پایاب آن نیز پس از تامین اعتبار به اجرا در خواهد آمد.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اجرای همزمان سد و شبکه آبیاری پایاب سد احمدبیگلو مشگین‌شهر را نیز از جمله مهمترین پروژه‌های منابع آب استان اردبیل ذکر کرد و گفت: با اجرا و تکمیل این طرح‌ها، بخش عمده‌ای از منابع آب استان برای مصارف آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی به شکل درست مدیریت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در پایان این آیین ضمن قدردانی از خدمات  سه ساله اصغر سلیمان‌زاده، عباس جنگی مرنی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل معرفی شد.

۱۹۰۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.