به گزارش ایرنا ، محمدهادی احمدی روز چهارشنبه در مراسم نصب تجهیزات شتاب‌نگار زلزله در ایستگاه هواشناسی خلخال افزود: هم‌اکنون سه دستگاه شتاب‌نگار زلزله در  شهرستان‌های خلخال ، نیر و اردبیل راه‌اندازی شده و هفت دستگاه نیز در هفت شهرستان استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود.

او اظهار داشت: با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ۵۰۰ دستگاه جدید شتاب‌نگار زلزله خریداری به تناسب نیاز مناطق وارد کشور شده و ۱۰ دستگاه سهم استان اردبیل است که یک دستگاه سال گذشته نصب شده و این سومین دستگاه پس از شهرهای اردبیل و نیر است که در خلخال نصب می‌شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و قرار گرفتن بسیاری از مناطق کشور در روی گسل زلزله در حال حاضر کشور ایران با نصب و راه‌اندازی تجهیزات جدید شتاب‌نگار زلزله بیشترین تعداد این تجهیزات را در سطح خاورمیانه بخود اختصاص داده است.

او افزود: در تولید تجهیزات جدید شتاب‌نگار زلزله از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای انتقال داده‌های شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران کشور و مراکز استان‌ها با استفاده از امکانات تلفن همراه استفاده شده و با توجه به هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای نصب هر دستگاه شتاب‌نگار برای نصب و راه‌اندازی ۱۰ دستگاه در استان اردبیل در مجموع ۲۵ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال می‌کند تا برای کاهش خسارات زلزله، نسبت به قطعی گاز و برق اقدام کنند.

احمدی با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، بدین صورت که در هر منطقه‌ای شتاب بیش‌تر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

وی اظهار داشت: این تجهیزات قابلیت انتقال شتاب زلزله در سریع‌ترین زمان ممکن را به مراکز مدیریت بحران کشور و استان‌ها داشته و امکان سرعت عمل عملیات امداد و نجات را برای کمک رسانی به آسیب‌دیدگان حادثه و همچنین آگاهی مسئولان امر از شدت زلزله را دارد.

او بیان کرد: تجهیزات راه‌اندازی شده در مناطق مختلف کشور و استان اردبیل به سفارش وزارت راه و شهرسازی و در راستای راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع با هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در ایستگاه‌های هواشناسی شهرها راه‌اندازی می‌شود.

احمدی اظهار داشت: این تجهیزات با داشتن قابلیت بالای انتقال داده‌ها با استفاده از یک مودم و اتصال به ۲ شبکه تلفن همراه اول و ایرانسل و در راستای اجرا و تدوین برنامه‌های آیین‌نامه ۱۸۰۰ در زمان وقوع حوادث زلزله توانایی میزان اطلاعات مربوط به خسارات وارده بناها و ساخت و سازهای منطقه را با توجه به میزان شتاب زلزله را دارد.

او با بیان اینکه ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه  افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.