به گزارش روز شنبه اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، علی بیت‌اللهی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله در این اداره کل افزود: تنها در سه شهر کرمان، تبریز و تهران نقشه حریم گسل با بار حقوقی و الزام‌آور تهیه‌شده است.

وی در خصوص نحوه تهیه این نقشه در شهر قم ابراز داشت: این نقشه با بهره‌گیری از متخصصان و مهندسان نقشه‌برداری، شهرسازی و غیره با استفاده از اعتبارات ملی تهیه خواهد شد.

بیت‌اللهی ادامه داد: در مرحله اول هر نوع ساخت‌وساز و صدور پروانه، باید استعلام‌های لازم مبتنی بر نقشه فرونشست و گسل‌ها اخذ شود که در شهر قم به دلیل فقدان این امر، شاهد ساخت‌وساز بر روی گسل‌ها و در مناطق مستعد فرونشست هستیم.

وی اضافه کرد: نقشه‌ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود الزام‌آور و حقوقی است. این نقشه پس از بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به استان و تمامی دستگاه‌ها و شهرداری ابلاغ خواهد شد و هرگونه پروانه ساخت‌وساز باید براساس نقشه حریم فرونشست و گسل صادر شود.

وی افزود: برای کاهش ریسک فرونشست در شهر قم، مقابله شدید با حفر چاه غیرمجاز، بازنگری و تعادل بخشی در استفاده از منابع آب چاه‌های مجاز، نصب کنتور هوشمند برای استفاده مناسب، ایجاد روش‌های تغذیه صحیح سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده از شیوه نوین آبیاری اراضی کشاورزی و تجدیدنظر در کشت محصولات پر آب کشاورزی می‌تواند راه گشا باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در این جلسه اظهار داشت: برای انجام مطالعات در زمینه فرونشست می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها بهره‌مند شد.

حسن صبوری افزود: این اداره کل آمادگی تعامل و انجام مطالعات با استفاده از توان کارشناسی دانشگاه‌های سطح استان را دارد.

وی تصریح کرد: وظایف و تکالیفی برای وزارت راه و شهرسازی طرح‌ریزی‌شده است که به شکل متناظر آن، در استان‌ها در قالب کارگروه‌های مخاطرات زلزله، پدافند غیرعامل، حمل‌ونقل و غیره برگزار می‌شود.

۱۱۷۵ /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.