نادر فلاحی روز چهارشنبه در جریان بازدید استاندار اردبیل از مجموعه بازار تاریخی اردبیل بیان کرد: مجموعه تاریخی بازار اردبیل از جمله جاذبه‌های مهم شهر اردبیل محسوب می‌شود که هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در ۲ سال گذشته عملیات مرمت مجموعه سرای وکیل و سرای امام جمعه را به اتمام رسانده و برای انجام مرمت و ساماندهی نقاط دیگر بازار نیز طبق اولویت‌بندی عمل خواهد کرد.

وی اظهار داشت: با انجام عملیات مرمت، ۸۰ باب مغازه در سرای وکیل و ۴۰ باب مغازه در سرای امام جمعه بازار تاریخی اردبیل بازسازی شده است.

فلاحی اضافه کرد: این اقدامات بدون همکاری و همراهی اهالی بازار امکانپذیر نخواهد بود و ادامه این روند نیازمند هماهنگی بیشتر کسبه بازار برای تسریع در روند مرمت است.

چند روز پیش اخباری در خصوص بازار حاج یوسف و کاروانسرای زنجیرلو و نیز راسته اونچی میدان و پنبه فروشان زرگران گزارشی در برخی رسانه ها منتشر شده و وضعیت مرمت این اماکن بحرانی اعلام شده بود.

در گزارش منتشر شده ادعا شده بود که بیش از ۷۰ درصد هزینه مرمت بازار تاریخی اردبیل را خود بازایان پرداخت می کنند و به جز آجر، تمامی هزینه مرمت بر عهده بازاری‌هاست.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی بازار اردبیل از مجموعه آثار به جا مانده دوره سلجوقی، صفوی و زندیه به شمار می‌رود.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته ولی دوره اصلی رونق آن مربوط به عصر صفوی است.

مجموعه فعلی بازار اردبیل مملو از طاق‌هایی به شکل جناغ و گنبدهایی ساده است.

پهنای طاق نمای حجره‌ها به طور میانگین سه متر و قطر ستون‌های طاق‌ها نیز حدود ۸۰ سانتیمتر است.

نور و فروغ این بازار از طریق شکاف‌های تعبیه شده در حفاظ‌های گنبدی فراهم شده که زیبایی بی نظیری را به فضای درونی بازار بخشیده است.

با این که زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته ولی همچنان بازار تاریخی اردبیل به عنوان بازار اصلی اهالی شهر محسوب می‌شود و محل عرضه‌ انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی اردبیل است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ به ثبت ملی رسیده است.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.