به گزارش ایرنا، امروز ۲۵۰ هزار دانش آموز پایه های پیش دبستانی تا دبیرستان با حضور در حدود ۱۰ هزار کلاس درس آماده سازی شده در سه هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی سال تحصیلی جدید را شروع کردند.

طرح دو سوال پرسش مهر استان اردبیل توسط استاندار

استاندار اردبیل امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در هنرستان کاردانش شهربانو شهر اردبیل، با طرح ۲ سوال در قالب پرسش مهر، خواستار اهتمام دانش‌آموزان به امور زندگی اجتماعی در کنار فراگیری موضوعات آموزشی و تحصیلی شد.

اکبر بهنامجو افزود: سال گذشته دو سوال مطرح شد و دانش آموزان استان با تشخیص درست، اتمام طرح راه اهن اردبیل را اولویت اول و مورد نیاز این استان در زمینه تامین زیرساخت‌های توسعه منطقه عنوان کردند و بر همین اساس اتمام طرح راه آهن اردبیل در آخر سال آینده برنامه ریزی شده است.

وی تعیین بخش گردشگری به عنوان اولویت توسعه‌ای استان از سوی دانش آموزان را نتیجه دومین پرسش مهر تعیین شده در سال گذشته تحصیلی در استان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان استان با تشخیص درست و با شناسایی ظرفیت های موجود در منطقه، توسعه رونق گردشگری را از جمله نیازمندی های استان عنوان کرد.

بهنامجو با طرح دو سوال در قالب پرسش مهر امسال و با ضروری خواندن آموختن مهارت زندگی در سطح مدارس توسط دانش آموزان و با مربیگری معلمان گفت: دانش آموزان استان باید اعلام کنند که چه مهارتی در آخر تحصیلات خود باید بیاموزند که بتوانند در جامعه نقش آفرین باشند؟

وی همچنین با طرح سوال دوم پرسش مهر خطاب به دانش آموزان گفت: اگر جای مسئولان بودید، در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چه کار می کردید؟

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش و طرح سوال "من که هستم؟"

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین با طرح سوال "من که هستم؟"، پاسخ به این سوال را محور هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.

محمدرضا رزاقی با تاکید بر ضرورت برداشته شدن فاصله بین خانه و مدرسه افزود: هر دانش آموز باید در خانه و مدرسه دنبال پاسخ این سوال باشد و نظام تعلیم و تربیت کشور نیز باید برای پاسخ یابی به این سوال به کمک دانش آموزان بیاید.

وی طرح این سوال و پاسخ آن را موجب هویت سازی و رسیدن به هویت ایرانی و اسلامی فرزندان این کشور عنوان کرد و ادامه داد: نسل جدید در کنار تعلیم و تربیت و آموزش، باید مهارت نیز بیاموزد.

درخواست برای تدریس دستور زبان مادری توسط نماینده اردبیل ، نیر، نمین و سرعین

نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با درخواست عملی تدریس دستور زبان مادری توسط اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: این خواسته در جریان رای به وزیر جدید آموزش و پرورش جزو خواسته های نمایندگان و وعده‌های وزیر بود که باید محقق شود.

صدیف بدری خواستار تصویب عملی شدن این خواسته در شورای آموزش و پرورش استان اردبیل شد و بیان کرد: برای اجرای این هدف که در قالب اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی دنبال می شود، باید از فرصت ۲ ساعت وقت آزاد در اختیار مدارس، در پایه های هشتم به بالا استفاده شود.

وی با اشاره به آماده شدن کتاب و متن اموزشی لازم برای آموزش دستور زبان مادری افزود: برای این امر لازم است که آموزش و پرورش تعداد مشخصی از مدارس را انتخاب کرده و از فرصت به وجود آمده برای تحقق این هدف استفاده کند.

 بدری همچنین خواستار تغییر نگرش به آموزش و پرورش از نگرش صرف هزینه‌ای به نگرش سرمایه گذاری شد و گفت: در حوزه آموزش و پرورش هر چه قدر هزینه شود، بهره‌وری در جامعه به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

وی با پیشرفت همه جانبه کشور را مرتبط با پیشرفت و توجه به حوزه آموزش دانست و ادامه داد: بر این اساس باید همه ملزومات آموزشی هم در بخش سخت افزاری و هم در حوزه نرم افزاری باید تامین شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم همچنین با اشاره به حمایت همه جانبه مجلس از طرح‌ها و لوایح حمایت از آموزش و پرورش گفت: مجلس شورای اسلامی در سال جاری بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال برای طرح رتبه بندی معلمان اختصاص داد.

وی از دانش آموزان استان نیز خواست تا پنج درخواست عملیاتی و پیشنهادی خود را برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش استان به مدیران مدارس خود ارائه دهند تا توسط اداره کل آموزش و پرورش جمع آوری شده و از سوی نمایندگان استان از وزیر آموزش و پرورش مطالبه شود.

محمد فیضی دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز در این آیین خواستار اجرایی شدن مصوبه مجلس برای رایگان شدن آب بها، گازبها و برق بهای مدارس شد و گفت:  برابر قانون مدارس از پرداخت بهای مصرف برق، آب و گاز به شرط رعایت الگوی مصرف معاف شده‌اند ولی این مصوبه به شکل درست در استان اردبیل اجرا نمی شود.

وی با سلیقه ای خواندن اجرای این مصوبه در سطح استان اردبیل، از استاندار اردبیل خواست تا اجرای این مصوبه را از مسئولان مربوطه در استان مطالبه کند.

فیضی همچنین با اشاره به اختصاص قیر رایگان برای آسفالت محل‌ها و محوطه‌های مشخص در داخل شهرها و روستاها، خواستار استفاده از این فرصت برای آسفالت محوطه مدارس استان شد.

همه شرایط برای شروع سال تحصیلی جدید در استان اردبیل فراهم شده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین گفت: همه مدارس دولتی و غیردولتی استان برای آغاز سال تحصیلی و حضور به موقع دانش‌آموزان در مدارس آماده شده و نزدیک ۲۰ هزار معلم برای حضور در کلاس‌های درس صادر شده است.

احمد ناصری نقش معلمان را در تربیت نسلی پویا و بالنده بسیار مهم خواند و ادامه داد: در کنار آموزش، معلمان با ایفای نقش تربیتی، وظیفه‌ای سنگینی در ایجاد تعلقات دینی، ملی و شکوفا کردن استعداد فرزندان این کشور دارند.

وی خواستار مشارکت جدی اولیای دانش‌آموزان برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در مدارس شد و بیان کرد: روزانه به طور میانگین ۵۰ هزار نفر از اولیای دانش‌آموزان استان اردبیل با حضور در مدارس پیگیر امور تربیتی و آموزشی فرزندان خود می‌شوند.

ناصری همچنین خواستار همگانی شدن نظام تعلیم و تربیت و همراهی اولیای دانش‌آموزان برای تحقق آموزش و پرورش کیفی در مدارس شد و افزود: مدرسه محوری و اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش هدف اصلی نظام آموزشی کشور است.

وی با اشاره به توزیع ۲ میلیون جلد کتاب درسی برای آغاز سال تحصیلی جدید در استان اردبیل اضافه کرد: با همکاری اولیای دانش‌آموزان، از اول مهر ماه ۲۰ هزار نفر از دانش آموزان استان نیز به وسیله ۲ هزار سرویس مدرسه ایاب ذهاب کرده و در محل آموزشگاه خود حاضر خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تعداد دانش‌آموزان همه مقاطع و پایه‌های تحصیلی در استان اردبیل را ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان امسال استان نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته است.

وی همچنین مدرسه محوری، برنامه محوری، توانمندسازی، کار جهادی و رشد کیفی را شعار امسال اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد و گفت: در قالب پروژه مهر، با تصمیم شورای مدرسه برای هر مدرسه نیز یک شعار انتخاب شده و در طول سال تحصیلی پیگیری می‌شود.

ناصری از به کارگیری یک هزار و ۲۰۰ نفر معلم حق التدریسی در سال جدید در سطح استان خبر داد و افزود: با سازماندهی نیروها، امسال در آغاز سال تحصیلی هیچ کلاسی در سطح استان بدون معلم نیست.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای تجلیل از ۹۳۶ معلم بازنشسته یکسال اخیر از مهرماه امسال در سطح استان اظهار کرد: امسال نیز بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان و معلمان بازنشسته شدند.

وی با اشاره به اجباری نبودن تهیه لباس فرم دانش‌آموزان برای حضور در مدارس بیان کرد: تصمیم‌گیری در این زمینه به شورای مدارس واگذار شده و در همین راستا ۳۴۰ مدرسه در استان اردبیل با ۵۷ هزار دانش آموز معادل ۲۳ درصد از جمعیت دانش آموزی استان برای تهیه لباس فرم و یکدست تصمیم گیری کرده‌اند.

وی اضافه کرد: عملیات گازرسانی و تجهیز به سامانه‌های گرمایشی ایمن در ۳۱۵ مدرسه روستایی استان با ۶۳۵ کلاس درس نیز آغاز شده و با سرعت ادامه دارد و امیدواریم که تا آغاز فصل سرما، همه مدارس و کلاس‌های درس استان به سامانه گرمایشی ایمن و استاندارد تجهیز شود.

ناصری همچنین از واگذاری و اضافه شدن ۳۵ واحد آموزشی، پرورشی و ورزشی جدید به تعداد واحدهای در حال بهره‌برداری آموزش و پرورش استان تا اول مهرماه امسال خبر داد و افزود: پنج مورد از این پروژه‌ها، جزو فضاهای ورزشی بزرگ و مجهز است.

وی اظهار کرد: امسال در قالب پروژه مهر به منظور آغاز سال تحصیلی جدید، نرم افزاری توسط کارشناسان آموزش و  پرورش استان برای رصد وضعیت همه مدارس با سطوح دسترسی مدیر مدرسه تا مدیرکل استان تهیه شد که این طرح ابتکاری مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و قرار است به صورت سراسری در همه کشور استفاده شود.

ناصری همچنین مدرسه محوری، برنامه محوری، توانمندسازی، کار جهادی و رشد کیفی را شعار امسال اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد و گفت: در کنار این، با تصمیم شورای مدرسه برای هر مدرسه نیز یک شعار انتخاب شده و در طول سال تحصیلی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به این که همه مدارس غیردولتی استان تک نوبته هستند و پوشش تحصیلی در استان نزدیک ۱۰۰ درصد است، بیان کرد: برخی از مدارس دولتی استان به علت تراکم دانش آموزان دو نوبته هستند.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.