به گزارش ایرنا ، احمد ابراهیم‌زاده روز سه‌شنبه در همایش نخستین کنفرانس بین‌المللی محیط‌زیست و منابع طبیعی که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، افزود: منابع طبیعی در اجرای طرح‌های آبخیزداری بدنبال استفاده مستقیم از آب نیست بلکه هدف اصلی جلوگیری از فرسایش خاک و خطرات سیل است که در سال‌های اخیر اجرای این طرح‌ها جلوی خطر سیل را گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۲۳ حوزه آبخیز استان اردبیل اجرا می شود، گفت: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در این استان شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی ،آموزش، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گری اجرای پروژه و اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی و گشت، حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی و مستندسازی این پروژه‌ها با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در تمام شهرستان‌های تابعه اجرا خواهد شد.

او با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق با اولویت اجرا می‌شود، ادامه داد: اولویت اداره کل منابع طبیعی استان اجرای  این طرح‌ها در مناطق بحرانی است.

ابراهیم زاده  همچنین با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوزه‌ها به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اردبیل افزود: این حوزه‌ها بر اساس شاخص‌های فرسایش خاک، وقوع سیلاب، وضعیت کم آبی و خشکسالی مناطق هدف و تامین آب آبخوان‌ها انتخاب می‌شوند.

وی اجرای عملیات بیولوژیک٬ اقدامات مقابله با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوزه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که در انتخاب حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد.
۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.