خلیل نیکشاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل به تاخیر افتادن برنامه اصلاح دام در سال‌های گذشته، شغل دامداری در استان اردبیل به لحاظ اقتصادی دیگر مقرون به صرفه نیست و سال به سال از جمعیت دامدار روستایی استان کاشته می‌شود.

وی بیان کرد: با این حالی که سالانه ۱۵ هزار راس دام سبک و سنگین در استان اردبیل به روش اصلاح نژاد وارد چرخه اقتصاد کشاورزی استان می‌شود ولی لازم است که این فرایند به شکل علمی و مدیریت شده دنبال شود.

وی گفت: برای رونق اقتصادی روستاها، سفارش چندین گونه نژاد برتر و پربازده دام سبک و سنگین از جمله گاو، گوسفند و بز داده شده که با اصلاح نژاد این گونه دام‌ها، در آینده شاهد شکوفایی صنعت دامپروری در روستاهای استان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فنی، اصول نگهداری از نژادهای برتر دام برای تولید شیر و گوشت بیشتر به روستاییان آموزش داده خواهد شد.

وی اظهارکرد: پس از آموزش اصول علمی پرورش دام و روش‌های بهینه نگهداری دام اصلاح نژاد شده، این دام‌ها مرغوب و پربازده در اختیار روستاییان استان اردبیل قرار می‌گیرد.

نیکشاد تاکید کرد: بر این اساس لازم است که روستاییان استان اردبیل باید با اصول تغذیه صحیح دام آشنا شده و در مراحل بعدی دام‌های نژاد اصلاح نژاد شده را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به تامین منابع مالی اجرای این طرح از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در صورت نیاز منابع ارزی مورد نیاز نیز با هماهنگی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه‌کرد: این استان به لحاظ آب و هوایی و منابع تغذیه دام از شرایط مطلوبی برای پرورش دام به ویژه گوسفند برخوردار است و از همه طرح‌های پرورش دام حمایت می‌شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از زیرساخت های توسعه دامداری به خصوص دام سبک در استان اردبیل فراهم است و نیاز زیادی برای ساخت و ساز و هزینه برای تامین زیرساخت‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل قطب کشاورزی، دامداری و دامپروری کشور محسوب می‌شود به طوری که بخشش اعظمی از اشتغال استان در این بخش بوده و تولید محصولات دامی و کشاورزی نقش عمده‌ای در اقتصاد استان دارد.

استان اردبیل دارای سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی است و در ردیف ۱۰ استان برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

هم‌اکنون در این استان ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی فعال است که دارای ۱۳۵ هزار راس دام شیری صنعتی هستند.

علاوه بر این، ۳۷۵ واحد پرواربندی گوساله با ۵۵ هزار و ۶۸۴ راس دام، ۱۱۹ واحد پروار بندی بره با ۴۵ هزار و ۶۵۵ راس دام و نیز ۱۱ واحد گوسفند داشتی با ۶۷۰۰ راس دام در این استان فعال است.

همچنین یک هزار و ۲۰۰ واحد دامداری کوچک روستایی نیز در استان اردبیل با ۶۷ هزار راس دام فعال است.

ظرفیت این نوع دامداری‌ها در سایه حمایت‌های دولت در سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده ولی این واحدهای دامداری برای افزایش بهره‌وری باید به واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی تبدیل شوند.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.