به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این میزان اشتغال آفرینی با بهره برداری از سه طرح مهم آبیاری مدرن در 45 هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال جاری محقق می شود.
وی افزود: با افزوده شدن این میزان سطح کشت آبی به اراضی کشاورزی و با بهره برداری از شیوه های نوین کشت محصولات در اراضی مجهز به سامانه های آبیاری مدرن، تحول بزرگی در عرصه کشاورزی استان اردبیل اتفاق می افتد.
وی اضافه شدن این میزان سطح کشت ابی به مجموع اراضی مجهز به سامانه های آبیاری مدرن استان اردبیل را موجب افزایش بیش از یک میلیون تنی میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان اعلام کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: طرح آبیاری شبکه پایاب سد خداآفرین در دشت مغان در 36 هزار و 700 هکتار در دست اجراست و بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی با حضور مقامات کشوری بهره برداری می شود.
وی افزود: این طرح در چهار ناحیه عمرانی و در اراضی ملی در دست اجراست و تاکنون پنج هزار و 200 هکتار از این اراضی از طریق کمیسیون کشاورزی و هیات هفت نفره واگذاری به شرکت های تعاونی تولیدی کشاورزی و واجدان شرایط واگذار شده است.
نیکشاد بیان کرد: در این اراضی واگذار شده، کشت پاییزه غلات انجام شده و در قسمتی از این اراضی نیز باغات مدرن با آبیاری قطره ای و مدرن احداث شده است.
او اضافه کرد: علاوه بر این سامانه آبیاری نوین در دو ناحیه عمرانی دیگر استان در پایاب سد احمدبیگلو در مشگین شهر بیش از دو هزار هکتار و در منطقه قشلاق فتحعلی مغان نیز به مساحت سه هزار و 600 هکتار احداث شده و آماده بهره برداری است.
به گزارش ایرنا، استان اردبیل با سه دشت مهم اردبیل، مشگین شهر و مغان، دارای 780 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 225 هزار هکتار آن اراضی آبی، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی می باشد.
استان اردبیل 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، دامی و باغی تولید می کند و در تولید 12 محصول حایز رتبه اول تا هشتم کشوری است.
محصولات کشاورزی تولیدی استان اردبیل حدود چهار درصد مجموع تولیدات کشاورزی ایران بوده و بیش از 29 درصد از تولید ناخالص استان متعلق به بخش کشاورزی این استان است.
هم اکنون 120 هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل مشغول به کار هستند و بر اساس آمار، 33 درصد از مجموع افراد شاغل استان در بخش کشاورزی در امر تولید انواع محصولات مشارکت دارند.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.