به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز پنجشنبه در اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در اردبیل افزود: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و یا از جنوب به استان یزد مشکل زیست محیطی حادی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب مردم از وظایف حکومت است، اظهار داشت: نمی‌توان  به مردم بعضی مناطق گفت که قادر به تامین  آب مورد نیاز شرب شما نیستیم.

وی با اشاره به اعتراض بعضی از تشکل‌های زیست محیطی و جوسازی علیه سازمان محیط زیست بیان کرد: باید منافع ملی را در نظر گرفت و انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان موجب افزایش میزان نمک دریا و شوری آب نخواهد شد.

وی با بیان اینکه انتقال آب یک موضوع کاملا کارشناسی است، اضافه کرد: کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس سالانه بیش از 30 میلیارد متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس بر می‌دارند در حالی که با عملیاتی شدن این طرح ها کل برداشت ما در کشور به 800 میلیون متر مکعب نخواهد رسید.

وی انتقال آب برای بخش کشاورزی را «به صرفه» ندانست و اظهار داشت: آب انتقالی باید برای مصرف شرب و صنعت باشد.

وی ادامه داد: در صورت عدم اجرای این طرح بیش از 600 هزار نفر از مناطق کم آب باید به استان تهران مهاجرت کنند که آسیب و صدمه این کار به لحاظ امنیتی و زیست محیطی بیشتر است.

کلانتری گفت: بیش از 85 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که برای غلبه بر این مشکل باید مصرف بی رویه این نعمت الهی کاهش یابد.

معاون رئیس جمهوری افزود: استفاده بیش از حد بخش کشاورزی از آب باعث نابودی منابع آب و شوری خاک‌ شده و املاح زیرزمینی را به سطح زمین منتقل و حاصلخیزی زمین را کاهش داده است که باید در تامین آب برای کشاورزی بازنگری شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در پنج سال گذشته متوسط آب تجدیدپذیر در کشور 90 میلیارد متر مکعب بوده است، اظهار داشت: طبق اصول بین المللی محیط زیست باید 36 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور استفاده می‌شد اما برداشت ما در کشور 97 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی بیان کرد: از 200 میلیارد متر مکعب آب‌های فسیلی شیرین تولیدی در طی میلیونها سال در کشور  حدود 180 میلیارد متر مکعب آن برداشت و استفاده شده و هیچ کس نیز پاسخگو نیست.

کلانتری اضافه کرد: من به عنوان کارشناس در صورتی که قرار باشد همه نیازهای غذایی کشور در داخل تولید شود با افزایش جمعیت و 2 برابر شدن آن مخالفم اما اگر غیر این باشد موافقم چرا که منابع آب و خاک و محیط زیست پاسخگوی این همه تولید نیست.

رئیس سازمان محیط زیست  همچنین گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از الویت‌های دولت است به طوری که هر سال برای احیای آن 15 هزار میلیارد ریال بودجه اختصاص می‌یابد که این رقم سه برابر کل بودجه این سازمان است.

کلانتری با بیان اینکه حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه همه آحاد جامعه است، اظهار داشت: صیانت و حفاظت از حقوق نسل‌های آینده از الویت‌های سازمان محیط زیست می باشد.

دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور از روز سه شنبه پانزدهم مرداد ماه با حضور نمایندگان سازمانهای مردم نهاد از تمامی استان‌های کشور در اردبیل آغاز و امروز  پنجشنبه هفدهم مرداد ماه پایان خواهد یافت.

6130/6016

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.