حسن قبادی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند بیله سوار افزود: جرایم این افراد سوزاندن کاه و کلش باقیمانده در مزارع و خسارات به محیط زیست و خاک کشاورزی است.
وی اظهار داشت: امسال در این رابطه 40 پرونده زیست محیطی برای کشاورزان بیله سوار تشکیل شده و برای 6 نفر نیز از طریق مراجع قضایی محکومیت صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال زارعی سال گذشته حدود 350هکتار از اراضی بیله سوار به کشت صیفی ها از جمله هندوانه وگوجه فرنگی اختصاص یافته بود، ادامه داد: کشاورزان باید پس از اتمام عملیات برداشت نسبت به جمع ‌آوری پسماند و ضایعات نایلونی از سطح مزارع اقدام کنند.
وی بیان کرد: همچنین هشت نفر از کشاورزان صیفی کار نیز به علت عدم انجام تعهدات خود مبنی بر جمع آوری و پاکسازی اراضی از پسماندهای نایلونی در این شهرستان به مراجع قضایی معرفی شدند.
او اضافه کرد: پسماندهای پلاستیکی برجای مانده در مزارع پس از برداشت محصولات جالیزی زیرنایلونی بدلیل مدت زمان زیاد ماندگاری در روی خاک علاوه بر آلودگی شدید محیط زیست ، اثرات جبران ناپذیری بر حاصلخیزی و از بین بردن بافت موثر خاک داشته و بدلیل اهمیت موضوع، متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
قبادی گفت: تولید کنندگان و توزیع کنندگان سموم و کودهای کشاورزی نیز وظیفه دارند برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی بعضی افراد نظارت و بازدیدهای مستمری در این رابطه داشته باشند.
فرماندار بیله سوار افزود: در اخذ مجوز نهایی محل دفن زباله شهرستان بیله سوار برخی موانع وجود دارد که باید با همراهی نهادهای مرتبط حل شود.
وی با اشاره به مدیریت پسماندهای روستایی اظهار داشت: حاشیه جاده‌های شهرستان به ویژه مسیرهای سه راه گوگ تپه به طرف روستای روح کندی و روستای بابک به علت وجود زباله و نخاله‌های ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارد که باید نسبت به پاکسازی آنها اقدام شود.
وی بیان کرد: سمن ها و سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نقش مهمی دارند و علاوه بر استفاده از ظرفیت این سازمان ها باید با فرهنگ سازی زمینه ارتقای سلامت اجتماعی و بهداشتی مردم و جامعه فراهم گردد.
بیله سوار مغان در 165 کیلومتری شمال اردبیل واقع است. این شهرستان به همراه پارس آباد مغان مهم ترین کانون کشاورزی استان می باشد.
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.