به گزارش ایرنا ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهید بهزاد محمدی روستای شام اسبی اردبیل گفت: زمین این کتابخانه توسط شورای اسلامی و دهیار روستای شام اسبی اهدا و عملیات اجرایی این پروژه فرهنگی با همت و مشارکت بانک صادرات شروع شد.

پروانه رضاقلیزاده اظهار داشت: کتابخانه عمومی شهید بهزاد محمدی روستای شام اسبی به مساحت ۱۷۰ مترمربع و با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال توسط بانک صادرات اجرایی و در کنار ساخت این کتابخانه از طرف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز یک میلیارد برای تکمیل و تجهیز این کتابخانه هزینه شد.

وی این کتابخانه را بیست و دومین کتابخانه شهرستان اردبیل و چهارمین کتابخانه روستایی این شهرستان دانست و افزود: در استان اردبیل ۷۹ باب کتابخانه وجود دارد که ۴۷ باب آن در شهرها، ۱۶ باب در روستاها و ۱۶ باب نیز به صورت مشارکتی راه‌اندازی شده است.

او بیان کرد: احداث و راه‌اندازی این کتابخانه‌ها به توسعه فرهنگی این منطقه کمک خواهد کرد و اهالی فرهنگ دوست و کتابخوان روستا بمدت سه ماه می‌توانند به صورت رایگان در این کتابخانه عضو شوند.

رضاقلیزاده گفت: در این کتابخانه بیش از سه هزار و ۷۰۰ جلد کتاب با همکاری اهالی ساماندهی شده و در کنار تجهیز کتابخانه به کتاب‌های ارزشمند تلاش بر این است تا نشریات و سایر بخش‌ها نیز تجهیز شده و اهالی از آن استفاده کنند.

وی با قدردانی از کمک اهالی منطقه و تلاش دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا تشریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت برای ساخت و تجهیز کتابخانه ها، از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی در ساخت کتابخانه‌ها استفاده می‌کنیم تا در بهترین شرایط مخاطبان از کتاب‌ها و منابع ارزشمند استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: این کتابخانه دارای بخش نشریات، کودک، مرجع، سالن مطالعه و همچنین متصل به شبکه اینترنت است که مراجعان می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

رضاقلیزاده به برگزاری بیش از ۲ هزار برنامه فرهنگی و هنری در کتابخانه‌های استان در طول سال اشاره کرد و گفت: در این روستا نیز با احداث این کتابخانه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مورد حمایت قرار خواهد گرفت و اهالی می‌توانند از این فضا و بستر استفاده کنند.

شیرینی ، نماینده بانک صادرات نیز در این مراسم گفت: کتاب به عنوان سرمایه و دارایی یک جامعه فرهیخته در آگاهی‌بخشی و تعمیق مفاهیم دینی و معرفتی بسیار تاثیرگذار است و همه باید عادت به مطالعه را در زندگی به عنوان یک امر جدی مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: بانک صادرات در توسعه و تقویت برنامه‌های فرهنگی ورود عالمانه پیدا کرده و در ساخت مدرسه و کتابخانه با اولویت مناطق محروم تلاشی جدی می‌کند.

فرماندار اردبیل هم به ساخت مرکز بهداشت و مدرسه در این روستا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: همه باید به تجهیز منابع کتابخانه‌ای این روستا کمک کنند.

جواد زنجانی در مورد احداث چهار باب کتابخانه روستایی در این شهرستان گفت: آمادگی داریم در چند محله کم برخوردار با همکاری خیرین و نهادهای غیردولتی و عمومی کتابخانه‌هایی را احداث کنیم که دولت نیز در این زمینه کمر همت بسته تا به ساخت این مجموعه‌ها کمک کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: بسیاری از روستاهای پرجمعیت و مناطق حاشیه ای شهر اردبیل از جمله روستاهای خیارک، نوشهر، کریق و محله سلمان‌آباد نیازمند احداث مجموعه های فرهنگی و کتابخانه‌ها هستند و در دیداری که با مدیرعامل بانک صادرات خواهیم داشت زمینه جذب اعتبار و مشارکت برای ساخت کتابخانه در این چهار منطقه فراهم آید.

صدیف بدری افزود: بانک صادرات سهم مهمی در امورات خیرانه از جمله ساخت کتابخانه و مدرسه در کشور دارد و باید تلاش کنیم سهمیه‌ای خاص برای استان محروم اردبیل نیز در نظر گرفته شود.

وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می‌شود و به گفته مسئولان فرهنگی دلیل اصلی آن نیز مربوط به گسترش رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می‌باشد.

۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.