به گزارش ایرنا، شهلا امیری روز شنبه افزود: این بهله عقاب طلایی توسط یکی از اهالی روستا به اداره محیط زیست شهرستان سرعین تحویل داده شده بود.

وی اظهار داشت: این عقاب به دلیل آسیب‌دیدگی بال توسط یکی از اهالی نگهداری می‌شد که پس از تیمار به این اداره تحویل داده شد.

 رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین بیان کرد: عقاب طلایی از گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست بوده  و شکار یا نگهداری غیرمجاز آن علاوه بر جریمه نقدی مشمول مجازات کیفری نیز است.

امیری با بیان اینکه برای نگهداری پرندگان شکاری فضای آزاد و تغذیه مناسب لازم است و حتی امکان حمله آنها به انسان نیز وجود دارد، از مردم خواست در صورت برخورد با چنین مواردی از نگهداری آنها خوداری کرده و سریعا به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

عقاب یا تیزبال یا دال به گروهی از پرندگان شکاری عضو تیره عقابیان از راسته شاهین‌سانان گفته می‌شود.

حدود ۶۰ گونه از پرنده‌های شکاری عقاب نامیده می‌شوند که در ۱۱ سرده از خانواده عقابیان قرار می‌گیرند و بیشتر آن‌ها هم بومی اوراسیا و آفریقا هستند.

معیار دقیقی برای تمایز عقاب‌ها از دیگر پرندگان تیرهه عقابیان یعنی سنقرها، کرکس‌ها، قوش‌ها و کورکورها، وجود ندارد اما به‌طور کلی عقاب‌ها از بقیه پرندگان شکاری به جز برخی از کرکس‌ها جثه بزرگتری دارند و از پاهایی بزرگتر و نیرومندتر، منقارهایی بزرگ و خمیده و بال‌هایی پهن‌تر بهره‌مند هستند.

تمامی عقاب‌ها شکاریان روزگرد هستند و بینایی فوق‌العاده دقیق و پروازی عالی در ارتفاعات بالا دارند.

طول این گونه با ارزش حدود یک متر و طول بال های آن تا ۲ متر می رسد و بیشتر از خرگوش ، سنجاب زمینی و حتی پستانداران بزرگ مانند روباه یا گربه وحشی و در بعضی مواقع از خزندگان تغذیه می کند.

عقاب‌ها به خاطر قدرتی که دارند، در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان نماد جنگ و نیروی پادشاهی شناخته شده‌اند و تمثال آنها بر روی بسیاری از سکه‌ها و بناهای تاریخی دیده می‌شود و بسیاری از کشورهای دنیا و سازمان‌ها و گروه‌های مختلف تصویر عقاب را به عنوان نماد خود انتخاب کرده‌اند.

 رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین همچنین از همیاران و دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست هرگونه شکار، زنده‌گیری و نگه‌داری غیرمجاز حیات وحش و پرندگان شکاری را از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا با شماره تماس ۳۳۷۴۰۰۸۵ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

شهر سیاحتی سرعین در ۲۷ کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه های خنک و سرسبز کوه سبلان واقع است. 

۶۱۳۰ /۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.