فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد بیش از ۲۵۰ نفر را گردشگران خارجی از کشورهایی اروپایی شامل فنلاند، نروژ و ترکیه و دیگر کشورهای همسایه تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت همکاری و هماهنگی لازم با گردشگران این تالاب انجام شده، افزود: دوربین‌های چشمی و تلسکوپی و برج پرنده نگری این تالاب در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شده است تا بتوانند به تماشای پرندگان تالاب بپردازند.  

وی اضافه کرد: فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای مشاهده پرندگان در این تالاب به شمار می‌رود البته در فصل پاییز شمار پرندگان افزایش پیدا کرده و پرندگان جوان به گروه های قدیمی می‌پیوندند؛ ضمن آنکه پرندگان مهاجر نیز از راه می‌رسند.  

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: حدود ۱۷ هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی امسال در حاشیه این تالاب جوجه‌آوری کردند.

سخنور اظهار داشت: در آخرین سرشماری پرندگان این تالاب، ۵۰ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر و بومی سرشماری شدند که یک سوم این تعداد در این تالاب لانه‌سازی و جوجه‌آوری کردند.

وی اضافه کرد: این گونه‌ها شامل تنجه،  کشیم بزرگ، چنگ معمولی و نوک سرخ، کاکایی ارمنی و صورتی و انواع پرستوهای دریایی هستند.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

بر اساس آخرین بررسی ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در میان این پرندگان انواع نادری چون خروس کولی‌دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌شود که تاکنون در کمتر تالابی از کشور مشاهده شده‌اند.

این تالاب که نخستین سایت پرنده‌نگری کشور نیز محسوب می‌شود در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و مساحت حوضه آبریز آن چهار هزار و ۱۰ هکتار است و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز وجود دارد.

۹۹۰۳/۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.