به گزارش ایرنا ،شهردام محمدی روز شنبه در جلسه هم‌اندیشی با مسئولان عضو کارگروه کساورزی،منابع طبیعی و آب و خاک خلخال افزود: با معاینه فنی کمباین‌ها اگر بتوانیم 2  درصد از ضایعات گندم  را درزمان برداشت کاهش دهیم ضمن جلوگیری از تلفات محصول درآمد کشاورزان نیز  افزایش خواهد یافت .

وی بیان کرد: پس از اجرای طرح موفق پلاک‌گذاری تراکتورهای فعال در حوزه کشاورزی استان طرح معاینه فنی کمباین‌ها دومین طرح در زمینه حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی و تلاش در جهت کاهش هزینههای تولید و  به حداقل رساندن ضایعات گندم در زمان برداشت این محصول است.

محمدی از تغییر قانون پلاک‌گذاری تراکتورها در استان اردبیل خبر داد و گفت:در حالی که پیش از این تراکتورهای با عمر زیر 25 سال پلاک‌گذاری می‌شد هم‌‍اکنون این تراکتورهای تنها  با تشخیص کارشناسان این سازمان وهمکاری اداره راهور استان پلاک‌گذاری می شود. 

وی از توسعه فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در بخش های مختلف زراعت،باغداری ،دامداری ،پرورش دام و طیور و زنبور عسل در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون 90 درصد از پروانه های فعالیت وبهره برداری این بخش‌ها در این سازمان صادر و با انجام این کار ضمن تسهیل در امور فعالان بخش کشاورزی، تصدی‌گری دولت در بخش تولیدات کشاورزی هم کاهش یافته است.

محمدی اظهار کرد: در جهت سهولت در کار بهره برداران کشاورزی هم اکنون علاوه بر صدور پروانه های بهره‌برداری، صدور حواله سوخت ماشن آلات کشاورزی نیز توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام می‌شود و علاوه بر این برای  پنج هزارو 400 نفر از بهره برداران بخش کشاورزی کارت شناسایی الکترونیکی صادر شده است.

او با اشاره به فقدان دانش فنی مورد نیاز در بین باغداران استان و ازبین رفتن بخش مهمی از محصولات باغی بدلیل شیوع آفات نباتی و یا سرمازدگی،   از اجرای طرح ناطر باغبانی برای افزایش راندمان محصول وکاهش تلفات خبر داد وگفت:به همین منظور حداقل پنج ناظر باغبانی برای  ارایه خدمات مشاوره ای به باغداران و کنترل کیفی محصول در نظر گرفته شده است .

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبییعی استان اردبیل گفت:در راستای شناسایی ایده‌های نو در بخش کشاورزی و تجاری سازی این ایده‌ها تا کنون 120 ایده جدید شناسایی و صاحبان ایدهها با همکاری پارک علم وفناوری  مورد حامیت مادی و معنوی قرار گرفته‌اند .

وی گفت:در حال حاضر از 6 هزار نفر دانش آموخته رشته کشاورزی در مقاطع مختلف کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری دراستان اردبیل 400 نفر مربوط  به شهرستان خلخال بوده که از این تعداد 178 نفر عضو این  سازمان بوده و در امر توسعه کشاورزی ،افزایش راندمان تولید،کاهش تلفات و ضایعات، فراهم کردن زمینه رقابت جهانی محصولات تولیدی و جلب رضایت بهره برداران کشاورزی فعالیت دارند .

خلخال در جنوب اردبیل واقع است. 

6018/7119

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.