پروانه رضاقلیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات احداث این کتابخانه از سال ۹۳ در شام اسبی آغاز شده که با تکمیل و تجهیز کتابخانه شهید بهزاد محمدی در مساحت ۱۷۰ مترمربع، این پروژه فرهنگی ۱۵ مرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با تقدیر از مشارکت بانک صادرات در احداث این کتابخانه بیان کرد: در راستای توسعه فضاهای فرهنگی در روستاها نیازمند مشارکت خیرین و دستگاه‌های اجرایی هستیم تا این مراکز با هدف ایجاد کانون‌های آگاهی‌بخشی در روستاها و به عنوان اصلی‌ترین مراکز فرهنگی در روستاها فعال شده و زمینه ارتقای توانمندی فکری و ذهنی کودکان و نوجوانان منطقه را فراهم کنند.

رضاقلیزاده کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق را در گرو راه‌اندازی کتابخانه‌ها و مراکز گسترده فرهنگی دانست و گفت: جامعه هدف در روستاها کودکان و نوجوانان هستند و با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در این مناطق داریم فضا برای رشد و توسعه و آگاهی‌های خود خانواده‌ها فراهم می‌شود.

وی تشریح کرد: از آنجایی که در روستاها ایجاد سایر مراکز فرهنگی کمتر به نظر می رسد لذا ما در این مناطق بر ایجاد کتابخانه‌ها با کمک خیرین اصرار داریم تا بتوانیم با تکیه بر نقش آموزشی کتابخانه‌ها مقری برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فراهم کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد با نظر مساعد فرهنگ‌دوستان و فعالان فرهنگی در استان کتابخانه‌های متعدد مشارکتی در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و با هدف ایجاد، تکمیل و تجهیز کتابخانه اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: اگر نگاه ما نگاه فرهنگی و توسعه فرهنگ در استان باشد نیاز به بحث خیرین و مشارکت کنندگان و دوستداران کتاب بیش از گذشته در این حوزه محسوس است و خیرین عرصه فرهنگ و کتاب باید در این راستا گام‌های اساسی را بردارند چرا که با حمایت این قشر فهیم و همراهی دولت می‌توان افزایش سرانه کتابخانه‌ها را اجرایی و عملیاتی کرد.

رضاقلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به کتابخانه‌های نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی بیله‌سوار با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا ماه‌های آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی همچنین در زمینه وضعیت کتابخانه روستای انجیرلو افزود: این کتابخانه نیز با اعتباری که فرمانداری در نظر گرفته تا چند ماه آینده افتتاح خواهد شد.

او در مورد کتابخانه شهرستان پارس‌آباد هم اظهار داشت: متاسفانه ۱۱ سال از کلنگ‌زنی این مرکز فرهنگی در پارس‌آباد می‌گذرد و تکمیل آن با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی فعلی نیازمند همت مسئولان است.

رضاقلیزاده اهدای کتاب با هدف غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای را مهم دانست و افزود: از مردم استان دعوت می‌کنیم تا کتاب‌های قابل استفاده را به کتابخانه‌ها اهدا کرده و زمینه مطالعه اقشار متعدد را فراهم کنند که در این راستا نیز ما شاهد اهدای کتابخانه شخصی مرحوم دکتر توکلی و مرحوم باباصفری به کتابخانه عمومی اردبیل بودیم.

وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ کشور محسوب می‌شود و به گفته مسئولان فرهنگی دلیل اصلی آن نیز مربوط به گسترش رسانه‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها می‌باشد.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.