به گزارش ایرنا ،سیامک ستاری روز سه‌شنبه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: با توجه به جانمایی تصفیه‌خانه طرح آبرسانی خلخال در جوار این شهر و رو به اتمام بودن پروژه امکان تامین آب شرب ۲۳ روستای مورد درخواست شرکت آب و فاضلاب روستایی این شهرستان در محل آب تولیدی سد بفراجرد به عنوان تامین کننده اصلی آب ، هیچ گونه امکاناتی برای آبرسانی به این روستاها در طول زمان اجرای طرح پیش‌بینی نشده و امکان برداشت آب از مسیر خطوط انتقال و تحویل برای مصرف شرب روستایی بدون تصفیه آب وجود ندارد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر سد بفراجرد ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای افتتاح در هفته دولت امسال آماده می‌شود، گفت: با تکمیل عملیات اجرایی خط انتقال و تصفیه‌خانه ، پروژه بزرگ آبرسانی شهر خلخال تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه ساخت تصفیه‌خانه ۸۵ درصد و خط انتقال آب از سد بفراجرد تا این محل نیز ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به اینکه عملیات اجرایی سد بفراجرد به پایان رسیده مقدمات کار برای بهره‌برداری از این پروژه حیاتی در حال فراهم شدن است. 
او با بیان اینکه معارضت بی دلیل و غیرقانونی برخی از اشخاص در طول مسیر خط انتقال آب موجب تاخیر در زمان اجرای این پروژه می‌شود، افزود: در این طرح ۳.۵ هکتار از اراضی اشخاص واقع در مسیر عبور خط انتقال آب از سد خانقاه بفراجرد و تامین کننده اصلی آب شرب خلخال تملک می‌شود. 
او گفت: مالکان اراضی واقع شده در مسیر خط انتقال از اهالی روستاهای خانقاه بفراجرد ، طولش و خوجین هستند که در صورت همکاری با شرکت آب منطقه‌ای برای واگذاری و تملک ، اجرای عملیات خط انتقال شتاب خواهد گرفت. 
به گفته او ، طول مسیر خط انتقال آب از محل سد بفراجرد تا تصفیه‌خانه آب ۱۱.۵ کیلومتر است که ۶.۵ کیلومتر آن با همکاری اهالی روستای خانقاه بفراجرد اجرا شده است. 
وی افزود: برای تکمیل و بهره‌برداری از بزرگترین طرح آبرسانی استان اردبیل در خلخال تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است. 
ستاری گفت: برای احداث سد خانقاه بفراجرد با گنجایش بیش از ۶ میلیون متر مکعب و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار جدید هزینه خواهد شد. 
وی افزود: تصفیه‌خانه آب خلخال برای نخستین بار با استفاده از روش بی او تی با سرمایه‌گذاری پنج شرکت بزرگ داخلی بصورت کنسرسیوم در حال اجرا بوده و شرکت‌های مجری آن تاکنون اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه کرده و برای تکمیل آن نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید هزینه خواهد شد. 

وی گفت: در حالی که پیش از این قرار بود ۸۰ درصد از هزینه‌های اجرای تصفیه‌خانه از محل ارائه تسهیلات بانکی و ۲۰ درصد نیز آورده سرمایه‌گذار تامین شود در حال حاضر این کار برعکس شده و تلاش می‌شود اولین تسهیلات بانکی به مبلغ ۸۰ میلیارد ریال در اختیار مجری طرح قرار بگیرد.
وی گفت: با تکمیل و افتتاح این طرح آب شرب سالم ، بهداشتی و پایدار این شهر از محل سد بفراجرد و تامین کننده اصلی طرح آبرسانی خلخال در میان مدت ۳۰ ساله تامین می شود. 
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.