صدای گوشخراش موتورها، هلهله و کف زدن جوانان و ترافیک نسبتاً سنگینی که ردیف شدن خوردوها در جاده خلخال - اسالم ایجاد کرده است؛ اینجا جاده است یا پیست موتور سورای؟ سئوالی که برخی از رانندگان سالخورده با عصبانیت مطرح می‌کنند، فریادهایی که صدای بلند موتورها آن را در فضا قبل از آنکه به گوش‌ها برسد از بین می‌برد.

این روزها جوانان زیادی به ورزش های هیجانی از جمله موتورسواری و آن هم از نوع کراس و کوهستانی روی آورده اند، رشته‌ای که در خلخال هیچ پیست و زمینی برای تمرین و پرداختن به آن وجود ندارد.

تنها جای مناسب برای تخلیه هیجان از دید جوانان دیواره‌های نسبتاً بلند جاده کوهستانی خلخال - اسالم در کنار خودروهایی است که برخی از آنها با دیدن این وضعیت از سرعت خود کم می‌کنند و برخی ها نیز با عصبانیت بر پدال گاز فشرده و با ایجاد دود و غبار مسیر جاده را می‌پیمایند.

یکی از جوانان می گوید: نبود پیست موتورسواری ماده "کراس" در خلخال موجب انجام تمرینات این رشته در کنار این جاده شده است.

حسن که بر روی موتور خود را آماده ویراژ در کناره جاده می‌کند در برابر سئوال خبرنگار ایرنا که آیا این کارتان خطرناک نیست؟ می گوید: قبول دارم که این کار خطرناک است و باعث ترافیک نیز می شود ولی چاره ای نیست، وفتی پیست و جای مناسب دیگری نیست چه باید کرد؟

حمید از علاقه‌مندان موتور سورای خلخال نیز می‌گوید: از سال‌ها پیش علاقه‌مندان به رشته موتورسواری کراس و کوهستان خواستار تهیه محلی مناسب برای انجام تمرینات و مسابقات خود هستند ولی بی‌توجهی به این امر و فقدان پیست موتورسورای موجب شده تا موتورسواران کراس به اینجا بیایند.

وی افزود: هر هفته علاوه بر جوانان خلخال تعدادی از موتورسواران استان گیلان نیز در این مکان حاضر شده و به تمرین و مسابقات دوستانه می پردازند.

به گزارش ایرنا، انجام این تمرینات و حرکات هیجانی هرچند بعضاً مورد توجه گردشگران و تماشای آن از سوی آنها می‌شود اما به دلیل گذر خودروها از این جاده توریستی پرتردد موجب ایجاد ترافیک و راه بندان‌های سنگین نیز می شود.

حرکات اکروباتیک و نمایشی از سوی موتورسواران، احتمال وقوع حوادث و برخورد موتورسواران بویژه به هنگام پایین آمدن از شراشیبی و یا بالا رفتن از دیواره جاده را افزایش می‌دهد.

یک مقام محلی گفت که موتورسواران پیش از این تمرینات خود را در دیواره‌های کنار جاده خلخال به اسالم در محل تقاطع شاهرود انجام می‌دادند اما با ممانعت نیروی انتظامی هم اکنون محل تمرینات خود را به منطقه کرمان در انتهای حوزه استحفاظی استان گیلان انتقال داده و به صورت مشترک با موتورسواران گیلانی در مسیر خودروها اقدام به انجام این تمرینات می‌کنند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان خلخال درگفتگو با ایرنا گفت: با وجود فعالیت چندین ساله موتورسواران رشته کراس در این شهرستان تاکنون هیچ محل مشخصی برای انجام تمرینات علاقه‌مندان این رشته تهیه و مشخص نشده است.

ایوب طالب‌پور افزود: در حال حاضر این اداره قادر به تامین زمین و امکانات مورد نیاز برای احداث پیست ویژه موتورسواری کراس نیست.

به گفته وی، با توجه به محدودیت اعتباری موجود در بدنه ورزش کشور حل این مشکل نیازمند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد امکانات مورد نیاز ورزشکاران از سوی افراد و شرکت های اقتصادی علاقه‌مند است.

طالب‌پور اضافه کرد: در گذشته محلی برای انجام تمرینات و مسابقات علاقه‌مندان به رشته موتور سواری در جاده خلخال به بلیل در اختیار اداره ورزش و جوانان این شهرستان اختصاص یافته بود که به دلیل مخالفت همسایگان و شکایت از سرو صدای موتورها تمرینات در این محل تعطیل شد.

وی اظهار کرد: هیات اتومبیل‌رانی و موتورسواری این شهرستان از سال‌های گذشته برای واگذاری محلی مناسب جهت ایجاد پیست موتورسواری از محل اراضی ملی تلاش کرده ولی با توجه به فعالیت اکثر پیست‌های کشور زیر نظر بخش خصوصی تاکنون نظر مثبتی برای تامین زمین مورد نظر و یا سرمایه‌گذاری دولتی دریافت نکرده است.

به هر حال جوانان علاقه‌مند به ورزش‌های هیجانی در خلخال بین علاقه و اشتیاق خود به این رشته ورزشی و کمبود امکانات در شهرستان خلخال قرار گرفته اند، آنها چشم امید به دستان توانمندی افراد و شرکت هایی دوخته‌اند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه گذاری با توجه به اینکه خلخال منطقه‌ای گردشگری است بی‌شک مقرون به صرفه خواهد بود.

۶۰۱۸/‏۷۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.