معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: روستاهای الگو و نمونه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در بخش اعتیاد و طلاق معرفی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، بهروز ندایی در نشست دهیاران و روسای شوراهای بخش استان اردبیل اظهار کرد: به رغم مشکلات مالی و تنگناهای اقتصادی ما در استان اردبیل با تلاش و پیگیری استاندار شاهد تحرک جدی در کارهای عمرانی و آبادانی در شهرها و روستاها هستیم که بی‌وقفه و با سرعت و شتاب این فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی بزرگترین سرمایه در مناطق شهری و روستایی را نیروی انسانی توانمند به دور از آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت دهیاران و شوراها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم تا در مناطق روستایی این استان به رغم آمار پائین بزه‌ها شاهد ارتقای وضعیت معیشتی و ایمنی و سلامت روستانشینان باشیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در استان اردبیل و با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های اساسی در احصاء و تبیین علل و عوامل این آسیب‌ها و تعریف نقشه راه در این زمینه به انجام رسیده است، افزود: ما در بحث اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، خشونت، نزاع و سرقت به راحتی می‌توانیم در مناطق روستایی با توجه به جمعیت محدود و قابل ارتباط با شوراها با استفاده از توان این نهادها این آسیب‌ها را کنترل و به حداقل برسانیم تا روستاهای ما از وجود این آسیب‌ها در امان بماند.

ندایی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قانون بلدیه و شهرداری‌ها تغییر یافته و در 10 سال اخیر از ردیف شهرداری‌ها و مدیریت شهری به دهیاری‌ها نیز توجهی جدی شده که در کنار محدودیت اعتبارات دولتی از دهیاری‌ها انتظار داریم تا با جلب مشارکت مردمی و افزایش درآمدهای محلی به عمران و آبادانی روستاها و اشتغال جوانان اهتمام کرده و به این طریق به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.
وی ادامه داد: دهیاران به عنوان کدخدای روستاها می‌توانند کارکرد سابق را در روستاها که در پیش گرفتن ارتباطات و تعاملات محلی و حل بسیاری از مشکلات به شیوه کدخدامنشی است در پیش گرفته و به کاهش و رفع آسیب‌هایی نظیر طلاق، دعواها و نزاع‌ها اقدام کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل این رویکرد دهیاری‌ها و شوراها را به عنوان مجموعه‌های حل اختلاف یادآور شد و گفت: قبل از ورود دستگاه‌های انتظامی و امنیتی بهتر است دهیاری‌ها با برقراری ارتباط و تعامل با ساکنان روستاها به کاهش آسیب‌های اجتماعی به روش‌های منطقی کمک کرده و با توسعه برنامه‌های معنوی و مذهبی به کم شدن آثار این تهدیدها کمک کنند.
ندایی اظهار کرد: ما امسال تلاش می‌کنیم تا در بخش کاهش آسیب‌های اجتماعی روستاهای نمونه و الگو را معرفی کنیم که در این زمینه از دهیارانی که موفق به پاکسازی روستاها از معتادان، بیکاران، سارقان و ... کنند تجلیل شده و به عنوان دهیاران موفق در سطح استانی و ملی معرفی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: در هفته‌های آینده همایش‌ها و کلاس‌های توجیهی برای دهیاران با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار خواهد شد که امیدواریم با بها دادن به خواسته‌ها و مطالبات مردم و تقویت فضای گفتگوی سازنده به سمت حل مشکلات و نارسائی‌ها حرکت کنیم.
در این جلسه تعدادی از دهیاران از مناطق مختلف استان خواسته‌ها و مطالبات خود را در کمک به افزایش درآمد دهیاری‌ها، تامین ماشین‌آلات حمل زباله، ضرورت همکاری متقابل دستگاه‌های اجرایی استان، توجه به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، شناسایی نقاط ضعف و اختلاف در مناطق روستایی، تلاش برای کاهش آسیب‌هایی همچون طلاق و اعتیاد در روستاها، جذب سرمایه گذاران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری، توسعه فضای اشتغال برای جوانان، بسترسازی برای توسعه مهاجرت معکوس به سمت روستاها، حمایت از تشکیل سازمان های مردم نهاد در روستاها به نیت کم شدن تهدیدهای اجتماعی، اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و آموزشی در روستاها و ... شدند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.