به گزارش ایرنا ، بهبود علیزاده روز دوشنبه در بازدید از عملیات سرشاخه‌ کاری گردو در باغات گردوی بخش مرکزی خلخال افزود: 100 درصد محصول باغات گردوی این شهرستان در اثر سرمای اردیبهشت ماه بهار سال گذشته از بین رفت.
وی با اشاره به میزان خسارات قابل توجه امسال به بخش باغداری گردو اظهار داشت: اجرای طرح های جایگزینی ارقام گردوی مقاوم در مقابل سرما مانند توزیع نهال چند لر و اجرای طرح سرشاخه کاری گردو در این منطقه می تواند از عوامل موثر در کاهش میزان خسارات وارده از جانب حوادث قهری در این منطقه باشد.
وی گفت: اولویت کارگروه توسعه کشاورزی این شهرستان اصلاح الگوی کشت با استفاده ارقام مقاوم در برابر سرما بوده که در راستای تحقق این امر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در سال گذشته اقدام به برگزاری دوره آموزشی سرشاخه کاری گردو برای باغداران گردو با بکارگیری کارشناسان داخلی و خارجی کرد.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار کرد: از سال 1396اجرای طرح آموزش سرشاخه‌ کاری درختان گردو به باغداران این محصول گران قیمت کشاورزی جهت اصلاح الگوی کشت و تغییر باغات سنتی گردو به باغات جدید مقاوم در برابر سرما در اولویت کاری جهاد کشاورزی قرار گرفته و در سال جاری نیز این طرح توسط کارشناسان باغبانی این سازمان در باغ های گردوی مناطق مختلف این شهرستان در حال انجام است.
علیزاده افزود: بیش از هزار پیوندک گردو از باغ مادری گردوی استان قزوین برای این شهرستان تهیه شده که انتظار می ‌رود با همت کشاورزان و بهره‌ برداران و حضور کارشناسان جهاد کشاورزی باغ های موجود گردوی این منطقه به باغ های مقاوم در برابر سرما و با محصولی با کیفیت و کمیت بهتر و بیشتر تبدیل شود.
شهرستان خلخال بدلیل داشتن شرایط آب و هوایی خاص برای تولید محصول گردو و با برخورداری از 2 هزار و 500 هکتار باغ گردو از قطب های بزرگ تولید گردوی استان اردبیل محسوب می شود.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.