به گزارش ایرنا ، رامین ایمانی روز یکشنبه در همایش سلامت جمعیت و خانواده خلخال افزود: در حالی که آمار تولد نوزادان این شهرستان در سال 96 ، هزار و 100 نفر بوده این میزان در سال گذشته به هزار و 40 نفر کاهش یافت.
او با بیان اینکه کاهش فرزند آوری در این شهرستان از آمار کاهش موالید کشور تبعیت می کند، اظهار کرد: در سال 96 آمار تولد در کشور یک میلیون و 500 هزار نوزاد بوده که این میزان در سال 97 به یک میلیون و 300 هزار نفر رسیده که حاکی از کاهش 200 هزار نفری آمار تولد در ایران است.
او گفت: تلاش های صورت گرفته برای ترویج فرهنگ فرزند آوری در بین خانواده های جوان و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان
چندان موفق نبوده است.
وی با بیان اینکه افزایش جمعیت نیازمند بکارگیری ظرفیت همه دستگاه های فرهنگی و همکاری و مشارکت مردم است، افزود: طرح مشکلات اقتصادی از سوی بیشتر خانواده های جوان یکی از موانع دستیابی به این هدف در جامعه امروزی است.
او کاهش آمار ازدواج ، افزایش سن ازدواج ، افزایش طلاق ، افزایش ناباروری و سقط جنین را از سایر عوامل دخیل در کاهش موالید در سال گذشته ذکر کرد و گفت: شاخص باروری در خلخال 1.6 درصد است که نسبت به شاخص کشوری آن که 1.8 درصد است، در سطح پایین تری قرار دارد.
ایمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 میلیون نفر از جمعیت کشور در سن ازدواج بوده و باید شرایط ازدواج آنها فراهم شود، بیان کرد: یک میلیون نفر از این تعداد دختران بالای سن 35 سالی هستند که به خطر ناباروری آنها هر روز افزوده می شود.
او اظهار کرد: تاکنون سه میلیون مادر نابارور در کشور شناسایی شده و هر چند امکان بارور شدن این افراد با انجام اعمال جراحی و اجاره رحم فراهم است ولی بالا بودن هزینه های پزشکی و درمان برای کار تاثیر گذاشته است.
او تک فرزندی را فرهنگی نوظهور در بین خانواده های جامعه ایرانی در حال رشد دانست و افزود: در حالی که خانواده های تک فرزند بیشتر دارای درآمد مالی کافی هستند خانواده های پرجمعیت و دارای فرزند بیشتر ، بضاعت مالی کمتری دارند که این موضوع نیز می تواند به عنوان یک چالش جمعیتی و آسیبی برای آینده فرزندان این گونه خانواده ها محسوب شود.
وی با بیان اینکه آمار ازدواج سال گذشته در این شهرستان 711 مورد بوده ، گفت: در این مدت 179 مورد واقعه طلاق در این منطقه اتفاق افتاده که این امر نیز از عوامل بسیار تاثیرگذار در کاهش آمار موالید و فرزند آوری در خلخال است.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/60189
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.