مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز مطالعات و پایش‌ها برای پیوستن سد میل مغان به کنواسیون رامسر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
محمد خداپرست در کارگاه یکروزه بکارگیری طرح‌های زیست بومی در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور و تحلیل دست‌اندرکاران این تالاب در اردبیل اظهار کرد: در سال 1349 که کنوانسیون بین‌المللی رامسر تشکیل شد، مدیریت تالاب‌ها به این کنوانسیون واگذار گردید و تاکنون 169 کشور به آن ملحق شدند.
وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای در زیست بوم مناطق دارند، تصریح کرد: ذخیره‌سازی آب، حفاظت در مقابل سیل و طوفان، کاهش تخریب سیلی، پالایش آب از طریق تثبیت عناصر معلول، حفظ ذخایر ژنی، گیاهی و جانوری، آبزی‌پروری و کشاورزی از جمله این اهمیت‌هاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به ماده 16 قانون بهسازی و مدیریت محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در بهره‌برداری از تالاب‌ها به عنوان قائم‌ مقام دولت حق واگذاری عینی آنها را ندارد و در برنامه ششم توسعه بر بحث تالاب‌ها و احیای آن و بهبود وضعیت زیستی و اکوتوریسم تالاب‌ها تاکید شده است.
خداپرست با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 20 درصد تالاب‌های بحرانی احیا شود، افزود: ایران 25 تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر دارد و در استان اردبیل نیز تالاب میل مغان برای پیوستن به این کنوانسیون در حال بررسی و مطالعه است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تالابی از استان اردبیل در این کنوانسیون ثبت نشده است، بیان کرد: ‌شرکت آب منطقه‌ای اردبیل مخالفت‌هایی را با پیوستن تالاب میل مغان به این کنوانسیون ابراز کرد اما ما اطمینان می‌دهیم که این کار هیچ خللی در فعالیت‌های آب منطقه‌ای در تالاب ایجاد نمی‌کند.
خداپرست در ادامه سخنان خود اضافه کرد: پیوستن تالاب میل مغان به کنوانسیون رامسر در واقع در راستای حفاظت و مدیریت این تالاب است تا بتوانیم گام‌های اساسی را در راستای حفاظت و مدیریت آن برداریم.

وی به شرایط پیوستن به این کنوانسیون اشاره کرد و ادامه داد: حضور 20 هزار قطعه پرنده، حضور گونه‌های در معرض خطر، زادآوری ماهیان بومی و پرندگان آبزی و کنار آبزی جزو این شاخص‌هاست که همه آنها در تالاب میل مغان مشاهده شده است.

خداپرست در ادامه به بحث مهم و حیاتی احیای دریاچه نئور اشاره کرد و گفت: عوامل تهدید تالاب نئور متعدد است اما در سال‌های اخیر با ورود گونه کراس به این دریاچه ما متأسفانه شاهد از بین رفتن گاروس و زیست‌بوم طبیعی آن بودیم که مطالعه احیای پایدار دریاچه نئور و حذف این گونه مهاجم با رهاسازی 23 هزار قطعه اردک‌ ماهی در سال 96 و 15 هزار قطعه اردک ماهی در سال 97 عملیاتی شده است.
وی از اجرای عملیات نظارت و پایش بعد از یخبندان امسال در این دریاچه زیبا و طبیعی اشاره کرد و افزود: با حضور اساتید خبره و مشاورانی که با آنان قرارداد بسته‌ایم، امسال وضعیت تالاب نئور بررسی شده و راهکارهای اساسی در این راستا ارائه خواهد شد.

خداپرست تغذیه‌گری تالاب نئور را یکی دیگر از تهدیدهای این تالاب عنوان کرد و یادآور شد: ورود فاضلاب‌های دامی، شهری و روستایی و پساب‌های کشاورزی تالاب‌ها را تهدید می‌کند که علاوه بر آن ما شاهد از بین رفتن پوشش گیاهی در این مناطق هستیم که امیدواریم با مدیریت صحیح بتوانیم تالاب نئور را هر چه سریعتر احیا و زنده کنیم.

وی ایران و اردبیل را جزو مناطق مهم در فرسایش خاک اعلام کرد و ادامه داد: در اراضی شیب‌دار ما شاهد فرسایش و از بین رفتن خاک هستیم و در کنار آن صید و شکار در تالاب‌ها، آلودگی تالاب بر اثر ورود سموم و کودهای شیمیایی نیز مشاهده می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل مدیریت زیست‌بومی تالاب نئور را یک بحث مشارکتی و فرابخشی اعلام کرد و گفت: ما با حضور تمام ذینفعان، جوامع ملی و ارگان‌های دخیل از جمله جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و سمن‌ها که نقش اساسی در احیای این تالاب‌ را دارند،‌ وارد همکاری‌های مشترک شدیم.
خداپرست از برگزاری دو کارگاه ویژه برای احیای تالاب نئور خبر داد و اظهار کرد: چهار کارگاه دیگر نیز در همین راستا و با حضور ذینفعان احیای تالاب نئور برگزار خواهد شد تا در نتیجه آن با تدوین و انتشار کتابچه‌ای بتوانیم راهکارهای مقابله با از بین رفتن این تالاب را ارائه دهیم.
وی به اقدامات اساسی در مورد تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود:‌ نصب سیستم پایش آنلاین بر روی رودخانه‌ها از جمله در حوزه سد میل مغان انجام شده و در این پایش‌ها پارامترهای فیزیکی و شیمیایی شش فاکتور و شاخص مد نظر کنوانسیون رامسر را در این منطقه احصا کردیم.
خداپرست نمونه‌برداری دوره‌ای از آب‌های رودخانه‌های مهم استان را یادآور شد و تصریح کرد: ما به صورت مداوم و مستمر رودخانه‌های بالیقلو چایی، قره‌سو، ارس و چند مورد از تالاب‌های مهم را با نمونه‌برداری در راستای بررسی وضعیت کیفی آنان مطالعه می‌کنیم.
وی فعالیت پایگاه‌های محیط‌بانی در مناطق تالابی را یادآور شد و بیان کرد: تالاب پته‌خور جزو این تالاب‌هاست که طرح‌های توسعه‌ای آن انجام شده و در کنار آن در مناطق تالابی اصلاندوز نیز برای پایش مستمر، دستگاه‌های مورد نیاز را خریداری و در اختیار محیط زیست پارس‌آباد قرار داده‌ایم.
خداپرست اخذ اعتبار و مطالعه بستر و حریم تالاب پته‌خور با همکاری شرکت آب منطقه‌ای را یادآور شد و اضافه کرد: بازدید گروهی با مشارکت ارگان‌های اجرایی از این مناطق انجام شده که امیدواریم با استمرار چنین کارگاه‌هایی بتوانیم تالاب‌های استان را احیا و در مجامع بین‌المللی ثبت کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل کارگاه توانمندسازی دبیرخانه زیست‌بومی کشور در سرعین را با اعتبار 80 میلیون تومان یادآور شد و ادامه داد: ما تسهیل‌گری این امور را انجام می‌دهیم تا ذینفعان احیای تالاب‌ها به ویژه تالاب نئور و سمن‌ها بتوانند فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای احیا انجام دهند
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.