به گزارش ایرنا ، اکبر بهنامجو عصر سه شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اردبیل افزود: به همین منظور متولیان امر در این استان باید هر چه سریع تر لیست واحدهای تولیدی صادرات محوری که در حال احداث بوده و یا دچار مشکل کمبود سرمایه در گردش هستند را تهیه و در نشست بعدی در اردیبهشت سال 1398 ارائه کنند تا برای انجام حمایت های بیشتر از آنها اقدام شود.
وی با بیان اینکه برای رفع موانع صادرات در استان نیاز به انجام کارهای بیشتر و جدی تری نسبت به گذشته احساس می شود، اظهار داشت: ساماندهی صادرات فرش یکی از محورهای اصلی در حوزه صادرات بوده و نیاز است تاجران صادرکننده این کالا گزارش های خود را در این زمینه جمع بندی کرده و ارائه کنند.
استاندار اردبیل همچنین به افزایش بی رویه قیمت سیب زمینی در چند روز اخیر در استان اشاره کرد و گفت: نباید به دلیل ناهماهنگی های ایجاد شده بین تولیدکنندگان ، صادرکنندگان و عرضه کنندگان سیب زمینی به بازار مصرف داخلی ، تاوان آن را عده زیادی از مردم شریف و کم برخوردار منطقه بدهند.
بهنامجو گفت: سیب زمینی در وضعیت اقتصادی کنونی کشور ماده خوراکی بیش از 70 درصد از جمعیت ساکنان محله های محروم و کم برخوردار استان اردبیل است و اینکه این قشر در تهیه چنین فرآورده پرمصرفی نیز دچار سختی و مشکل شوند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
او خواستار اقدام هماهنگ یک تیم ویژه متشکل از ارگان های ذیربط از جمله استانداری ، اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی به منظور مشخص کردن میزان تولید ، صادرات و نیاز داخلی برای مصرف و نیز نرخ ها و ارزش گذاری این محصول برای سال آینده شد.
سرپرست سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این نشست گفت: در 11 ماه امسال مقادیر زیادی کالا به ارزش 91 میلیون دلار از این استان به خارج صادر شد.
رامین صادقی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با زمان مشابه پارسال 141 درصد رشد دارد.
وی همچنین میزان واردات کالا در این مدت به استان اردبیل را 32 میلیون دلار ذکر و اظهار کرد: این میزان نیز نسبت به زمان مشابه سال قبل 55 درصد افزایش دارد.
او گفت: در این مدت به ارزش 53 میلیون دلار صادرات چمدانی با رشد 91 درصد نسبت به زمان مشابه پارسال از استان اردبیل انجام شده و تراز تجاری این استان نیز با 37 درصد افزایش ، مثبت است.
وی اظهار داشت: شیشه ، پلاستیک ، سیب زمینی ، آرد ، بیسکویت ، ماشین آلات لبنیات و بچه ماهی به ترتیب بیشترین محصولات صادراتی استان اردبیل را تشکیل می دهند.
به گفته صادقی ، از مجموع 117 قلم کالای صادراتی استان 28 قلم از افزایش صادرات نسبت به زمان مشابه پارسال برخوردارند.
وی افزود: در این مدت یک میلیون و 158 هزار مسافر خارجی که بیشتر آنها از جمهوری آذربایجان هستند، به استان اردبیل وارد شده اند که این شاخص نیز با رشد 45 درصدی نسبت به پارسال مواجه است.
در این نشست مسائل و مشکلات مربوط به صادرات و واردات استان با حضور جمعی از نمایندگان و فعالان بخش خصوصی و مدیران اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.
6019/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.