به گزارش ایرنا ، صادق پورمحمد روز سه شنبه در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی افزود: 85 درصد از جنگل های استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده و همین عامل موجب معرفی خلخال به عنوان یکی از شهرستان های سبز و عاری از آلودگی هوا در کشور شده است.
وی گفت: شهرستان خلخال دارای 257 هزار هکتار جنگل و مرتع بوده که از این میزان 45 هزار هکتار را جنگل های قد کوتاه ارس و بنه تشکیل می دهد.
پور محمد اظهار داشت: جنگل درختان قد کوتاه خلخال با گونه های کمیاب ارس و بنه ذخیره گاه ژنتیکی بسیار مناسبی برای تولید و پرورش این نوع درختان نادر است.
وی با بیان اهمیت وجود جنگل در تولید اکسیژن هوا و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به منطقه و پاکسازی هوا از ریزگردها افزود: هر هکتار جنگل بطور میانگین قادر به تصفیه 60 تن گرد و غبار و پاکسازی هوا از ریزگردها است.
او گفت: علاوه بر تنوع گونه های جنگلی ، این شهرستان با برخورداری از 212 هزار هکتار مرتع 21 درصد از مجموع مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال همچنین تشریح کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل ها در بین مردم برنامه های مختلفی در این شهرستان اجرا خواهد شد.
او توسعه نهال کاری با توزیع 50 هزار اصله نهال رایگان ، اجرای پروژه های آبخیزداری در 2 منطقه خلخال در سطح 756 هکتار ، اجرای مانور اطفای حریق در جنگل ، اجرای طرح توسعه نهال کاری در پارک آبخیز خوجین ، طرح توسعه زراعت چوب و ده ها برنامه دیگر را از جمله برنامه های در دست اقدام برای توسعه فضای سبز و ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی در این شهرستان ذکر کرد.
وی با بیان اینکه آمار آتش سوزی های امسال در مقایسه با سال گذشته 20 درصد کاهش نشان می دهد، گفت:برغم وفور علوفه خشک در سطح مراتع منطقه به علت خشکسالی و افزایش دمای هوای تابستان امسال ، اقدامات پیشگیرانه همراه با همکاری مردم در اطفای حریق های صورت گرفته در مراتع از جمله عوامل کاهش تلفات آتش سوزی مراتع این شهرستان در سال جاری است.
پورمحمد افزود: در تابستان امسال آتش سوزی 80 هکتار از مراتع این شهرستان را از بین برد که بیشترین علت وقوع چنین حوادثی عدم رعایت مسائل ایمنی از سوی افراد بومی و یا گردشگران منطقه در روشن کردن آتش در مناطق مرتعی بود.
او اظهار کرد: تلاش روحانیون برای تبلیغ و ترویج فرهنگ حفظ و صیانت از منابع طبیعی در مساجد و فراهم کردن زمینه آشتی مردم با طبیعت می تواند این گونه حوادث را به حداقل کاهش دهد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.