محمد زینالی اناری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: اجرای این برنامه می تواند ثمرات ملموسی چون تقویت همبستگی اجتماعی، ارتقای بنیه اقتصادی، فرهنگی داشته و در کاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر باشد.
وی با اشاره به اجرای طرح توسعه اجتماعی محله ایران آباد اردبیل افزود: در این طرح، نخست به وضعیت خانوار، خانه، محله و ظرفیت های ارتقای آن توجه و به مطالعه بخش های مرتبط اقدام شده است.
وی اضافه کرد: مراحل توانمندسازی و توسعه اجتماعی محله در6 بخش تعریف شده یم و مطالعه اولیه محله آغاز شده است.
او با اشاره به مراحل مختلف این طرح گفت: حمایت یابی اولیه، جامعه سازی، توانمندسازی فردی، توانمندسازی سازمانی و معرفی فرصت های به دست آمده پنج مرحله این طرح می باشند.
مدیر طرح توسعه اجتماعی محله ایران آباد اردبیل اظهار داشت: نگاه مجموعه در این طرح، به ظرفیت های بومی و توانمندسازی اجتماعی است تا بتوانند با هویت ویژه خود ارتقا یابند اما برای این مهم نیاز به تسهیل گری است تا این هویت بارور شده و فرصت نمود یابد، چرا که توانمندی بدون وجود هویت یک بوم، میسر نبوده و توانمندسازی های بدون هویت نتیجه بخش نیستند.
زینالی اناری اضافه کرد: مردم یک محله که اکثرا از زیست بوم مبدا رها شده اند، در گذشته هویت های فعال و توانا داشته اند که در خلال تحولات اجتماعی و اقتصادی، نیروی انسانی و بوم متاسفانه به معدن کارگران مازاد بازار شهری تبدیل شده اند و در این طرح سعی می شود تبعات این آسیب را کاهش داده و این گروه به عنوان نیروی انسانی ماهر صنایع بومی دارای هویت صنفی شوند.
وی افزود: برای همین، ایده پردازی های مناسب که بتواند ظرفیت های درونی ساکنان این محله را احیا کرده و نمایان سازد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت و از کارآفرینان و گروه های مدنی حامی محیط زیست و حامی محرومین دعوت به همکاری می شود.
مدیر طرح توسعه اجتماعی محله ایران آباد اشاره کرد: در همین راستا، نظام اجتماعی محله، شهرسازی و ساماندهی محیط کالبدی و بهداشتی هم نیاز به توجه به هویت مردم محلی دارد که در برنامه فعالیت قرار دارد.
زینالی اناری گفت: برنامه توسعه اجتماعی محله ایران آباد به یک بازه 6ماهه فکر کرده، اما با پایان این زمان کار نظارت، ساماندهی و ارتقای آن تازه آغاز می شود.
وی اظهارداشت: ساماندهی کامل این محله به عنوان پایلوت کشوری بوده و به همین منظور نیازمند تلاش بیشتر و مشارکت کامل تر فعالان مدنی و بخش های مختلف دولتی است .
او افزود: محله ایران آباد، جایی برای کار گلخانه ای توسعه محله نیست، بلکه هدف نماینده دولت و حوزه اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل، تشکیل برنامه های احیای محلات دیگر شهرهای استان نیز می باشد و به ویژه محلات کم برخوردار در هدف ساماندهی و نهادسازی دولت قرار دارند.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.