رئیس شورای اسلامی استان اردبیل بر رعایت انضباط مالی در شهرداری‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب آنها تاکید کرد.  
یعقوب هاشمی در جلسه هم‌اندیشی روسای شورای شهرهای تابعه استان با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل در محل فرمانداری اردبیل اظهار کرد: ضروری است تا اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها طبق آیین‌نامه‌های داخلی خود به وظایف قانونی خود مشرف شده و طبق قانون وظایف عملیاتی خود را به انجام برسانند.
وی با اشاره به اینکه پیگیری و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و انتخاب شهرداران وظیفه اصلی شوراست، خاطرنشان کرد: لازم است تا اعضای شورای شهر در انتخاب شهرداران با عمل کردن به وظایف اصلی خود تعصبات خشک و خالی و سفارشات خالی از مهارت و تحبر شهرداری را کنار گذاشته و با مدنظر قرار دادن شایسته سالاری در ارتباط با انتخاب شهردار نهایت دقت را بعمل آورند.
عضو شورای شهر اردبیل با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر نباید دخالت‌های خارج از وظایف در عملکرد شهرداری داشته باشد، گفت: اعضای شورای شهر طبق قانون وظیفه همفکری و همکاری با شهردار در انتخابی نیروی انسانی را دارد اما حق هرگونه دخالت مستقیم در عملکرد شهرداری‌ها را ندارند که این اصل باید در شوراها و بین اعضای شورای شهر رعایت شود.
هاشمی وضعیت نامناسب اقتصادی شهرداری‌ها را یادآور شد و بیان کرد: رعایت اصل انضباط مالی در شهرداری‌ها بسیار مهم است و در اصل باید گفت رعایت این اصل نشانگر داشتن روحیه امانتداری در شهرداری‌ها و شورای شهر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود جذب نیروی انسانی اضافه در بدنه شهرداری‌ها را مهمترین آسیب در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد نیروهای انسانی در شهرداری‌ها نیروهای مازاد حساب می‌شوند که همه این نیروها سبب شده تا بار اضافی مالی بر دوش شهرداری‌ها گذاشته شود.  
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: ضروری است تا در بکارگیری نیروهای انسانی در شهرداری‌ها گزینش افراد زبده و کاردان و متخصص در امور شهری لحاظ شود تا شاهد تخصص‌گرایی و اقدام توام با علم را در بدنه شهرداری‌ها شاهد باشیم.
هاشمی همچنین بیان کرد: در انتخاب پیمانکار نیز با توجه به شرایط مالی موجود شهرداری‌ها، باید صرفه و صلاح شهر و شهروندان در نظر گرفته شده و ضمن رعایت مراحل قانونی نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام کنیم.  
وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک پروژه‌های عمرانی بیشتر از شهرهای بزرگ خود را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: ضروری است اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها ابتدا نسبت به تامین نیازهای اولیه شهر اقدام کرده و سپس وارد مقولات فرهنگی و مسایل دیگر شوند.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل توجه به کیفیت و نوع پروژه‌های عمرانی اجرا شده در شهرهای کوچک را مهم ارزیابی و تصریح کرد: اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها باید در هر منطقه با همفکری به ارائه راهکارهای مناسب نسبت به عمران و آبادانی منطقه خود اقدام کنند.
هاشمی به رعایت اصل بودجه‌نویسی و واقعی بودن آن در شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل بودجه‌نویسی قرار داریم شهرداران باید با لحاظ کردن شرایط اقتصادی شهرداری‌ها و رعایت اصل انضباط مالی نسبت به این امر اقدام کنند.  
وی در بخش دیگری از سخنان خود اخذ پروانه ساختمانی در شهرهای کوچک را یادآور شد و افزود: شورای شهر باید مردم را در ابتدای امر ساخت و ساز نسبت به دریافت پروانه ساختمان ترغیب و تشویق کنند که این کار علاوه بر اجرای مهندسی پروژه‌ها نسبت در زیباسازی و بهبود سیمامنظر شهری نیز موثر خواهد بود.
عضو شورای شهر اردبیل رعایت مقررات ملی ساختمان را یکی از نتایج دریافت پروانه ساختمانی اعلام و خاطرنشان کرد: اخذ پروانه ساخت و ساز علاوه بر اینکه می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه شهری باشد محلی برای درآمد شهرداری‌ها نیز محسوب می‌شود.
هاشمی در ادامه احترام به جایگاه قانونی شوراها را مهم ارزیابی کرد و افزود: تا زمانی که اعضای شورا خودشان نسبت به جایگاه قانونی خود احترام قائل نشده و آن را به رسمیت نشناسند از هیچ نهاد دیگری نمی‌توان انتظار احترام به جایگاه شوراها را داشت.
وی به ایجاد تعامل با دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: اعضای شوراها باید با ارگان‌ها و نهادهایی همچون راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، محیط زیست، بنیاد مسکن و آب و فاضلاب ارتباط و تعامل مناسبی را داشته باشد تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات آنان در راستای توسعه شهری بهره‌مند شوند.
رئیس شورای اسلامی استان اردبیل مدیریت پسماند شهری را یکی از مهم‌ترین اولویت شهرداری و اعلام اظهار کرد: ضروری است تا اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها با مدنظر قرار دادن تنظیف سیمای شهر نسبت به مدیریت جامع پسماندها اقدام کنند تا در ایام منتهی به سال نو و ورود مسافران با سیمای زیبای شهرها به استقبال مسافران و گردشگران نوروزی برویم.
هاشمی لزوم توسعه پایدار شهری را نیز یادآور شد و افزود: ضروری است تا در شهرها و مناطقی که دارای منابع طبیعی و تاریخی هستند اعضای شورای شهر در راستای توسعه پایدار شهری و با محوریت گردشگری این بناهای تاریخی و طبیعی را شناسایی و معرفی کرده و با همکاری میراث فرهنگی نسبت به درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار برای شهرها و مناطق خودشان اقدام کنند.
وی گفت: اعضای شورای شهر باید با احساس مسئولیت در این راستا وارد کار شده و با نصب نمادها و علایم نشانگر این بناهای تاریخی و طبیعی در معرفی این بناها تلاشی جدی از خود نشان دهند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.