هر چند که جاده های پر پیچ و خم، کوه های بلند و دره های عمیق در مسیر اجرای این طرح انسان را به فکر وا می دارد که آیا وعده شنیده شدن سوت قطار در سال 99 شدنی است اما اکبر بهنامجو استاندار دولت دوازدهم در اردبیل همچنان با صراحت و اطمینان خاطر از پایان عملیات راه آهن اردبیل تا پایان کار این دولت سخن می گوید.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 173 کیلومتر در سال 83 شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما گویا تامین اعتبار این پروژه سخت توسط بانک ملی ایران پیمانکاران سخت کوش ایرانی را برای شکافتن دل کوهها و به هم پیوستن کوه ها با پل های بزرگ را مصمم تر کرده است.
در طرح راه آهن اردبیل - میانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود 35 هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات ، میلگرد و کابل و حدود 220 هزار تن سیمان مورد نیاز است.
پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی 69 درصد بوده که تاکنون 80 درصد از عملیات خاکی آن انجام شده و حدود 12 کیلومتر از لاینینگ تونل‌ها باقی مانده است.
مسئولان ذیربط پیشرفت فیزیکی طرح راه آهن اردییل - میانه که در 12 قطعه در حال اجرا می باشد را قابل قبول ذکر کرده و می گویند که افتتاح آن تا پایان سال 99 تقریبا قطعی است.

*** امیدواری برای تکمیل راه آهن بیشتر شده است
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل می گوید: با تزریق اعتبارات از سوی بانک ملی جهش و امیدواری بسیار بزرگی در تکمیل راه آهن ایجاد شده است.
وی با اشاره به مشارکت بانک ملی در طرح راه آهن اردبیل اضافه کرد: عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 173 کیلومتر در سال 84 آغاز شد و در حال حاضر در مجموع 49 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
استاندار اردبیل افزود: با تزریق منابع مالی جدید از سوی بانک ملی این طرح شتاب گرفته و در حال حاضر تمام پیمانکاران فعال شده و کارها به خوبی پیش می رود.
بهنامجو با بیان اینکه در میادین بسیج و وحدت اردبیل تابلو روز شمار راه آهن نصب شده تا مردم از مراحل اجرایی طرح اطلاع کافی داشته باشند، بیان کرد: افتتاح این طرح را در دهه فجر 99 به مردم نوید داده ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید در تلاش است این طرح را تا پایان سال 99 به بهره برداری برساند و به غیر از این تلاش می شود راه آهن اردبیل تا منطقه مرزی مغان امتداد یافته و این طرح نیز در مرحله مطالعات است.
وی افزود: اتصال راه اهن اردبیل - مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز مورد توافق مقام های 2 کشور قرار گرفته و جزو طرح های اجرایی در سال های آتی خواهد بود.

** بانک ملی ایران مصمم به تحقق وعده خود در باره راه اهن اردبیل به مردم است
محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران که به تازگی از طرح راه آهن اردبیل - میانه بازدید کرده است، گفت: عملیات اجرایی این شتاب گرفته و برای تامین اعتبار دعده داده شده توسط این بانک و تکمیل آن مردم استان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
وی افزود: با توجه به وضعیت اجرایی طرح که در منطقه ای سخت گذر با شرایط توپوگرافی ویژه در حال احداث است ، پیشرفت کار خوب بوده و در آینده این تلاش پیمانکاران ایرانی در ساخت راه آهن اردبیل - میانه مورد تقدیر همگان خواهد بود.
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: برای اجرای این طرح زحمات بسیاری کشیده شده و تحقق آن آرزوی بزرگ اهالی استان اردبیل است و باید تلاش شود تا در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد.
او ادامه داد: این بانک از محل فاینانس داخلی هفت هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای راه آهن اردبیل اختصاص داده که از این مبلغ هزار و 800 میلیارد ریال تاکنون پرداخت شده و بقیه نیز با توجه به پیشرفت کار پرداخت خواهد شد.

*** بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن اردبیل از سال 1400 شروع می‌شود
‌‌داود شایقی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هم در باره اعتبار تخصیصی راه اهن اردبیل - میانه گفت: بازپرداخت تسهیلات پرداختی به راه آهن از سال 1400 شروع می‌شود و به مدت 7 سال دولت تعهد بازپرداخت این تسهیلات را به بانک ملی داده است.
وی افزود: از بدو ورود استاندار اردبیل به این استان از جمله تعهداتی به جد پیگیر آن بودند، پروژه راه آهن اردبیل است و به عنوان مطالبه اصلی مردم همواره مورد دقت و توجه بوده است.
او بیان کرد: استاندار اردبیل بعد از بررسی و بازدید از بخش‌های مختلف این پروژه و هماهنگی با شرکت زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل پیگیر تزریق اعتبار برای پروژه بودند تا در مدت سه سال تا پایان سال 99 زمینه افتتاح و بهره‌‌برداری راه آهن فراهم شود .
شایقی درباره افزایش اعتبارات راه آهن اردبیل - میانه گفت: اعتبار این پروژه در سال 97 در حدود هزار و 10 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 98 به هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل بیان کرد: علاوه براین پنج هزار میلیارد ریال مربوط به این پروژه تزریق می شود تا راه آهن اردبیل در سال 99 به بهره برداری برسد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه راه آهن اردبیل - میانه یکی از پروژه های مهم در استان می باشد، بیان کرد: اجرای این طرح در فازهای مختلف ادامه دارد و مسئولان استان تعهد کرده اند که این طرح بزرگ تا پایان دوره دوم دولت تدبیر و امید افتتاح و به بهره برداری برسد.

*** تامین مالی راه آهن اردبیل انجام شده است
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: هفت هزار و 500 میلیارد ریال فاینانس داخلی برای راه آهن اردبیل اختصاص داده شده که در صورت تامین اعتبار این طرح تا سه سال آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید.
صدیف بدری با بیان اینکه طرح راه آهن مشکل فنی و اجرایی ندارد، افزود: مشکل اصلی این طرح کمبود اعتبار بود که با تلاش نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل مشکل اعتباری راه آهن برطرف شده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه تکمیل این طرح به دلیل تاخیر اجرای آن در سال های گذشته در اولویت اول برنامه کاری دولت قرار گرفته است.
رضا کریمی دیگر نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس هم ‌‌گفت: در سال های گذشته اعتبارهای اختصاص یافته به طرح راه آهن اردبیل کافی نبود و خوشبختانه با حمایت دولت و پیگیری نمایندگان اعتبارت مورد نیاز این طرح تامین شده است.
وی افزود: تمام تلاش و پیگیری‌ها بر این است که آرزوی دیرینه مردم را که شنیدن سوت قطار است، به واقعیت تبدیل شود و در این راستا تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام شده و امید است خروجی‌ های مناسبی را نیز به دنبال داشته باشد.
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.