به گزارش ایرنا ، یوسف مهدی زاده روز شنبه در جلسه ستاد اجرایی طرح مدیریت منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال افزود: با اجرای طرح بازنگری اراضی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این شهرستان در سطح 93 هزار هکتار پنج هزار هکتار از زمین های تحت مدیریت این اداره حذف و به مجموع مستثنیات و اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی تحت اختیار اشخاص اضافه شد.
او گفت: این طرح در 20 روستای بخش شاهرود این شهرستان اجرا شده و در 27 روستای واقع در داخل محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ اجرا خواهد شد.
او به آغاز مرحله اجرایی طرح جامع مدیریت منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح احیای مناطق تحت مدیریت ، پیشگیری از چرای بی رویه دام در مناطق حفاظت شده ، احیای صنعت طبیعت گردی و اکو توریسم ، حفاظت از گونه های نادر گیاهی و جانوری منطقه ، ارائه اطلاعات اولیه به گردشگران با تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی ، نصب علایم راهنمای طبیعت گردان در مسیرهای منتهی به مناطق ، ایجاد کمپ و پناهگاه های کوهنوردی با استفاده از مصالح بومی و پرهیز از لطمه زدن به طبیعت بکر منطقه و بازنگری و اصلاح مرز منطقه در راستای اجرای برنامه ششم توسعه کشور است.
او اظهار داشت: در طرح جامع مدیریت منطقه حفاظت شده آق داغ علاوه بر گشایش ردیف اعتباری ملی همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی و جوامع بومی و محلی لحاظ شده است.
او با بیان اینکه زیستگاه های حیوانات وحشی نادر از جمله پلنگ ، خرس ، کفتار و سیاه گوش در بسیاری از مناطق استان اردبیل تخریب شده، گفت: منطقه آق داغ تنها منطقه دارای زیستگاه باقی مانده این حیوانات وحشی است که تعداد قابل توجهی از جمعیت کل و بز وحشی را در خود جای داده است.
مهدی زاده اظهار داشت: احداث و راه اندازی سه پاسگاه جدید محیط بانی ، احداث تیمارگاه حیوانات وحشی در پنج منطقه ، انبار علوفه ذخیره برای وحوش ، نصب تابلوهای هشدار دهنده و راهنمایی گردشگران از جمله اقدامات پیش بینی شده برای طرح مدیریت این منطقه است.
منطقه حفاظت شده آق داغ پیش از این در سال 1378 به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 89 به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت و با تایید تامین اعتبار برای اجرای طرح مدیریت آن تخصیص یافت.
این منطقه بهترین مکان حفاظت شده استان اردبیل است که با داشتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی خاص ، وجود گونه های نادر گیاهی و جانوری ، واقع شدن در بین 2 رودخانه پرآب قزل اوزن و شاهرود و جاذبه های طبیعی فراوان می تواند سالانه بیش از 2 میلیون گردشگر را برای تماشا به سمت خود جذب کند.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.