به گزارش ایرنا ، منصور صاحب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: درمان دانش آموزان مبتلا جزو وظایف آموزش و پرورش نیست اما شیوه نامه پیشگیری از شپش سر به نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان‌ ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش بر اساس شرح وظایف محوله و توان و ظرفیت خویش به منظور کنترل و پیشگیری این عارضه، صرفا برنامه آگاه سازی دانش آموزان، معلمان و والدین را بر اساس دستورالعمل در دستور کار قرار داده است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش اردبیل ، او همچنین افزود: آلودگی به شپش به دنبال تماس های نزدیک بین فردی و یا هنگامی که افراد خانواده در فصول سرد برای تامین گرما، لباس بیشتری می پوشند براحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می یابد و در مراکزی مانند مدرسه بویژه مدارس ابتدایی و خوابگاه آلودگی به شپش سر شایع تر است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر این که شپش می تواند از طریق شانه، کش مو، روسری، رو بالشتی و سایر وسایل شخصی فرد به دیگران منتقل شود، رعایت بهداشت فردی را برای پیشگیری ازاین عارضه مهم دانست.
صاحب در رابطه با اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این بیماری در سطح مدارس استان اردبیل بیان کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در کنترل و پیشگیری از این بیماری و آموزش دانش آموزان و والدین، ارسال دستورالعمل جامع و کامل به نواحی و مناطق و مدارس ، برگزاری جلسات و کارگاه های مختلف در نواحی و مدارس استان با همکاری مراکز بهداشتی برای مدیران، مراقبین سلامت و رابطین بهداشتی مدارس و نیز جلسات آموزشی برای دانش آموزان و والدین ، توزیع بیش از 2000 جلد کتابچه پیشگیری از شپش در مدارس استان توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، توزیع بیش از 3200 جلد کتابچه پیشگیری و درمان شپش سر در دانش آموزان ، برگزاری دوره ضمن خدمت با عنوان بیماری های واگیر و نوپدید برای بیش از 4000 نفر در 2 سال گذشته در این دوره ها شرکت کرده اند از جمله این برنامه ها می باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل، یکی از مهم ترین سیاست ها در حوزه سلامت مدارس را درگیر نمودن فعال والدین، دانش آموزان، مربیان و اولیا مدرسه در زمینه آموزش و کنترل ذکر کرد.
او گفت: این امر نیازمند نیروی انسانی مستقل و متخصص و کارآمد با عنوان مراقبین سلامت می باشد که متاسفانه استان ما مثل بیشتر استان های دیگر با کمبود شدید مراقبین سلامت مواجه است.
صاحب با بیان این که ما با کمبود نیرو مواجه هستیم، افزود: تعداد مراقبین تخصصی در مدارس استان 83 نفر هستند و کل دانش آموزان استان 240 هزار نفر است که طبق محاسبات و براساس نرم استاندارهای مراقبت سلامت که وظیفه هر مراقب سلامت معاینه 750 دانش آموز است؛ 62 هزار 250 نفر از دانش آموزان استان تحت پوشش نرم استاندارد قرار می گیرند این در حالی است که ما سعی کرده ایم از توان حداکثری خود برای تحت پوشش قرار دادن کل جامعه دانش آموزی استان به طرق مختلف استفاده کنیم.
صاحب ادامه داد: وظیفه مراقبین سلامت، سه بار معاینه در طول سال تحصیلی (شروع مدارس، یک بار در فصل زمستان و یک بار در فصل بهار) است، تا اگر دانش آموزی مبتلا بود، به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده شود.
او بیان کرد: بعد از شناسایی دانش آموز مبتلا، علاوه بر وی، خانواده او نیز باید تحت معاینه قرار گیرد و در صورت آلودگی مراحل درمان را به صورت کامل طی کنند، که البته تجربه نشان داده است همه خانواده ها این آگاهی و امکانات را ندارند.
صاحب اظهار کرد: آموزش و پرورش به جهت کمبود نیروی انسانی متخصص، از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان برای آموزش های لازم به دانش آموزان و والدین استفاده می کند و این در حالی است که آموزش و پرورش وظیفه درمان را برعهده ندارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.