مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد از توزیع 15 هزار کیلوگرم بذر کلزا در بین کشاورزان خبر داد. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، علی اکبر حسنیان با اعلام این خبر افزود: در راستای توسعه کشت کلزا در این شهرستان در سال زراعی جدید عملیات کشت کلزا آغاز گردیده است و پیش بینی می شود کلزا در سطح شهرستان شش هزار هکتار در بخش دولتی و  هفت هزار هکتار  در بخش خصوصی کشت گردد. 
وی افزود: لازم به ذکر است که با توجه به کشت ثانویه در بخش خصوصی، در این بخش تیپ های بهاره کلزا و در بخش دولتی تیپ های زمستانه  کشت می گردد. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس آبان افزود: در این راستا مقدار 15 هزار کیلوگرم بذر کلزا از ارقام مختلف تیپ بهاره هایولا50، آگامکس، تراپر و ماکرودر بخش خصوصی و 18 هزار و 300 کیلوگرم بذر کلزا از ارقام مختلف تیپ زمستانه تهیه گردیده و در اختیار کشاورزان کلزاکار منطقه قرار گرفته است. 
این مقام مسئول اضافه کرد:  پیش بینی می شود در سال زراعی جدید بیش از 17 هزار تن کلزا در شهرستان تولید گردد که امید است با افزایش سطح زیر کشت کلزا، در کنار استفاده از مزایای این زراعت مهم، ترقی در زمینه کاهش واردات روغن خوراکی ایجاد گردد. 
حسنیان تصریح کرد: کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده است که دارای 40 تا 45 درصد روغن و حداقل 34 درصد پروتئین است. کلزا همچنین می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری ها، آفات و علف های هرز بکاهد و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات گردد. دارا بودن تیپ های بهاره، زمستانه و حدواسط امکان کشت این گیاه را در شرایط متفاوت اقلیمی فراهم می سازد. همچنین کلزا با تقدم برداشت در مقایسه با گندم زمینه لازم را برای کشت دوم محصولات تابستانه فراهم می سازد. اهمیت دیگر کشت کلزا در بحث تولید روغن در کشور و کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی می باشد. روغن استخراج شده از کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده یکی از بهترین روغن های خوراکی می باشد. بنابراین با توسعه کشت کلزا میتوان علاوه بر پاسداری از امنیت غذایی، تولید داخلی را نیز در راستای اقتصاد مقاومتی هدایت کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.