'مدیران وتصمیم گیران با حضور تصمیم سازان ، ناظران آگاهان، برنامه ریزان، متخصصان اجتماعی استان اردبیل از سال 1382 توریسم سلامت را یکی از مهمترین مولفه های کسب درآمد وتوسعه وپیشرفت اردبیل مطرح کرده وبدون توجه به نیاز های داخلی ،سرمایه گذاری درمانی استان رابه سمت بسترسازی ورد اتباع کشور همسایه هدایت کرده اند.
در این خصوص فرهاد پور فرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی سابق درمصاحبه با خبرنگاران گفت:هزینه پایین وکیفیت مطلوب درمانی زمینه را برای ورود اتباع کشور آذربایجان به استان اردبیل فراهم کرده که طی سال 1393 بیش ازپنج میلیون نفر مردم این کشور به منظور درمان وارد استان اردبیل شده اند.
وی گفت: ارتقای سطح توریسم سلامت در استان اردبیل نیازمند توسعه وافزایش امکانات درمانی است وبا توجه به استقبال بی سابقه اتباع خارجی بخصوص مردم کشور آذربایجان از خدمات درمانی ارائه شده در استان طی سالهای اخیر سرمایه گذاری تخصصی و فوق تخصصی ظرفیت توریسم درمانی اردبیل را بیش از گذشته تقویت کرده و موجب شکوفایی هر چه بیشتر خدمات درمانی گردیده است.
از پایان سال 1393 به دلایلی تردد اتباع کشور آذربایجان به استان اردبیل بسیارکاهش یافته بطوری که امسال ورودی آنها جهت درمان حدودا نزدیک به صفر رسیده وبه عقیده کارشناسان در حال حاضر امکانات پزشکی خریداری شده جهت این منظور بدون استفاده مانده و با صرف هزینه های زیاد نگهداری و عمر مفید و کارایی خود را از دست می دهد.
استان اردبیل دارای یک میلیون و200 هزار نفر جمعیت است که اگر سالانه 20 درصد آن را نیازمند درمان فرض کنیم برابر با 240 هزار نفر بیمار است.
از سوی دیگر در حالی که شیوع چشمگیربیماری های خاص طی سال های اخیر استان اردبیل را به قطب این بیماری ها تبدیل کرده اما فضای بیمارستانی، امکانات درمانی و پزشکی جهت کنترل وتشخیص بموقع آن در این استان وجود ندارد.
بیماری های خاص شامل امراضی همچون سرطان ها،همو فیلی،تالاسمی، ام اس ، دیالیز ، پیوند عضوها و ... می باشد، کارشناسان معتقدند دربین این بیماری ها سرطان ها علاوه برداشتن تبعات روحی ،روانی واجتماعی بیشتر بوده ونیازمند تشخیص بموقع وبرای کاهش عواض آن توجه و مــــراقبت های ویژه ای را می طلبد.
طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی آمار سر طان از 14 میلیون مورد درسال2012 به رقم27میلیون مورد درسال2030 خواهد رسید که این رقم درتمامی سطوح جامعه بشری و کشورهای مختلف اتفاق خواهد افتاد. این سازمان طی سال های اخیر از نظر رتبه بندی ایران را در رده چهارم داشتن بیماران سرطانی قرار داده است .
به گفته کارشناسان، استان اردبیل در برخی سرطان ها رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است، ولی مراکز درمانی آن پاینتر از میانگین کشوری است.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل در یکی از خطبه های نماز جمعه اردبیل با ابراز نگرانی شدید از افزایش بیماری سرطان در منطقه گفت: هم اکنون 3هزارو331 بیمار مبتلا به سر طان در اردبیل وجود دارد.
وی به رشد قابل توجه سرطان در اردبیل طی 10سال اخیراشاره و بر لزوم اجرای طرح های پیشگیرانه تاکید کرد و افزود: 200 بیمار مبتلا به سرطان در استان زیر15 سال سن دارند.
یک کارشناس مرکز تحقیقات علوم پزشکی اردبیل در مصاحبه با برخی خبر گزاری ها سه سرطان معده ،مری وخون را سرطان شایع در استان اردبیل عنوان و بیان کرد: با وجود اینکه تشخیص به موقع سرطان ها در یک سوم امراض منجر به درمان 100در صد می شود متاسفانه استان اردبیل از امکانات درمانی مناسبی برخوردار نیست.
به گفته مسئولین ذیربط 15 مرکز بیمارستانی که 10مورد آن دانشگاهی است با هزارو 200 تخت به بیماران خدمات ارائه می دهند که این تعداد بیمارستان پایین تراز میانگین کشوری است وبه نوشته یکی از خبر گزاری ها هم اکنون بسیاری از فضاهای بهداشتی ،درمانی موجود استان به لحاظ فضای ساختمانی 50 سال قبل احداث شده است.
رییس بیمارستان علوی اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این بیمارستان در سال 1354 به بهره برداری رسیده از آن زمان تاکنون جمعیت اردبیل چند برابر افزایش یافته و این بیمارستان قادر به پاسخگویی به بیماران اردبیل نیست.
وی می گوید: علاوه بر اینکه جمعیت بیماران با امکانات تناسبی ندارند فضاهای بیمارستانی موجود نیز فرسوده است و نیاز است بازسازی شوند .
اخیرا نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل گفته اند که استان اردبیل نیازمند توان مدیریتی خاص است وهمچنین استاندار اردبیل نیز در اولین سخنان خود به مردم گفت که مشکل اصلی استان در مدیریت است نه اعتبارات.
بنابر این باید گفت: قابلیت های استان با توان مدیریتی می تواند رشد و توسعه یابد که این واقیعت غیرقابل انکار نباید نادیده گرفته شود.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.